Moties in de Tweede Kamer hebben raakvlakken met verbreding A27 Houten-Hooipolder

Moties in de Tweede Kamer hebben raakvlakken met verbreding A27 Houten-Hooipolder

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 15 december 2015- Laatste update: 15 december 2015 14:26 uur

In de Tweede Kamer zijn tijdens het Nota-overleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) in november 2015 verschillende moties ingebracht. Sommige moties hebben raakvlakken met het project verbreding A27 Houten-Hooipolder. Een toelichting op twee moties.

Moties in de Tweede Kamer

Fietsverbinding A27-Lekbrug

De motie `Fietsverbinding A27-Lekbrug' werd ingebracht door Tweede Kamerlid Hoogland (PvdA). In deze motie werd gesteld dat goede fietsverbindingen het hoofdwegennet substantieel kunnen ontlasten. De A27 brug over de rivier de Lek (Hagesteinse brug) beschikt momenteel niet over een fietsverbinding.

Regio draagt bij

Omdat in het project A27 Houten-Hooipolder een tweede Lekbrug gebouwd zal worden naast de bestaande, heeft Hoogland de regering voorgesteld om de regio financieel tegemoet te komen door de helft van de investering voor een fietsverbinding voor rijksrekening te nemen. Immers, een goede fietsverbinding kan het hoofdwegennet ontlasten. Deze motie verkreeg de meerderheid in de Kamer.

Overleg over fietsverbinding

Rijk en regio gaan daarom op korte termijn met elkaar over de fietsverbinding in overleg om te kijken hoe deze in het project nog kan worden meegenomen. Het lukt niet om dat nu nog in het ontwerptracebesluit te verwerken.

Motie Hooipolder verworpen

Een motie van SP-kamerlid Eric Smaling om voor knooppunt Hooipolder meer geld beschikbaar te stellen, zodat het knooppunt in zijn geheel kan worden aangepakt, werd door de Kamer verworpen, omdat een volledig knooppunt erg duur is. In het kader van de verbreding van de A27 wordt er wel een verbindingsboog aangelegd van de A59 west naar de A27 in noordelijke richting.