IDFA 2015

01/12/2015

Van 18 tot en met 29 november 2015 ademde Amsterdam documentaire tijdens de 28e editie van het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA).

Tijdens de officiele opening van IDFA werd de Mediafondsprijs Documentaire uitgereikt aan Thomas Vroege. Hij ontwikkelde in de IDFA Mediafonds workshop zijn filmplan 'Theater of the Crowd'. Het is een ambitieus plan voor een filmisch essay over het verloop van de huidige vluchtelingencrisis in Europa, verteld volgens de narratieve principes van de Griekse tragedie. Vroege kan met het gewonnen prijzengeld zijn filmplan realiseren.

Mediafondsproducties op IDFA

Het festival opende met A Family Affair, een film waarin maker Tom Fassaert de verstoorde relatie tussen zijn oma en haar kinderen onderzoekt. De productie, die tot stand kwam met steun van het Mediafonds, won de IDFA Special Jury Award for Dutch Documentary. Ester Gould maakte A strange love affair with ego over de grens tussen gezond en ongezond narcisme. Ze won er de IDFA Award for Best Dutch Documentary mee en een 'special mention' van de jury van de AWFJ EDA AWard for Best Female-Directed Film. De Kids & Docs jeugddocumentaire Ninnoc won de IDFA Award for Best Children's Documentary. Naast deze prijswinnaars waren op IDFA achttien documentaires te zien, die tot stand kwamen met steun van het Mediafonds.

Pitch IDFA Mediafonds workshopplannen

Donderdagochtend presenteerden alle deelnemers aan de IDFA Mediafonds workshop, inclusief prijswinnaar Thomas Vroege, hun documentaireplannen aan omroepen en producenten.

Thomas Vroege wint Mediafondsprijs Documentaire 2015

Nadine Kuipers pitcht haar IDFA Mediafonds workshop plan

Sjors Swierstra pitcht zijn IDFA Mediafonds workshop plan

Paul Andre Oliehoek pitcht zijn IDFA Mediafonds workshop plan

Van maker tot maker: Victor Kossakovsky heeft een vraag aan Errol Morris

Premiere Kids & Docs jeugddocumentaires

Gastvrouw Veerle Devreese (Brakke Grond) en gastheer Caspar Sonnen (IDFA DocLab) openen IDFA DocLab Conferentie

Al Jazeera journalisten Reem Haddad en Dima Gharbawi IDFA DocLab

Bianca Giaever (This American Life en The Scared is scared) #DocLab

Errol Morris met Jason Spingarn-Koff bij DocLab: "Documentary is a desire to provide context and VR is an extension of that"

Margaux Missika (Upian) and Opeyemi Olukemi (Tribeca New Media) over cliches bij internationale samenwerking #DocLab

IDFA DocLab hive mind pong

IDFA DocLab hive mind pong

Bistro in Vitro meaty ice cream #DocLab

#DocLab Regine Debatty refereert aan Oscar Rodriguez Maradiaga: "Man is a technical giant, and am ethical child"

Kathleen Lingo over New York Times Op-Docs en VR #DocLab

gemengd panel #blamecaspar

We Are Anagram fantoompijn experiment #DocLab

Gabo Arora (Verenigde Naties VR film series) tijdens We Are Anagram experiment #DocLab

We Are Anagram fantoompijn experiment #DocLab

We Are Anagram fantoompijn experiment #DocLab

We Are Anagram op IDFA DocLab Conferentie

Centrale gast Errol Morris

Het Mediafonds verbond zich als exclusief partner aan de Top 10, Masterclass en retrospectief van Amerikaanse regisseur Errol Morris. Documentairemaker Errol Morris brak in zijn masterclass de illusie nog eens af dat een documentaire de waarheid zou weergeven. Morris negeert bij het maken van een film met veel plezier alle dogma's over documentaire; hij ensceneert en manipuleert erop los. Morris beantwoordde vragen van het publiek bij de vertoning van zijn retrospectief met The Thin Blue Line, The Unknown Known, Tabloid, Mr. Death: The Rise and Fall of Fred A. Leuchter, Jr., Fast, Cheap and out of Control en The Fog of War. Tijdens een speciale vertoning van deze laatste film gaf sound designer Tom Paul een presentatie over de totstandkoming van het geluidsontwerp van de documentaire. Ook de door Morris geselecteerde top 10 met klassiekers van verschillende makers als Frederick Wiseman, Kazuo Hara, Luis Bunuel, Nick Broomfield, Dziga Vertov en Adam Curtis trok een divers en zeer geinteresseerd publiek.

Premiere Kids & Docs

Zaterdag was de screening van vijf jeugddocumentaires waarvan de filmplannen zijn ontwikkeld in de Kids & Docs workshop van IDFA, Mediafonds en Cinekid. Regisseurs en hoofdpersonen waren aanwezig voor een kort vraaggesprek na afloop van elke documentaire van 15 minuten. De documentaire over het eigenzinnige meisje Ninnoc ontving later de IDFA prijs voor beste jeugddocumentaire.

IDFA DocLab Conferentie en IDFA DocLab Live Event

Het Mediafonds ondersteunde dit jaar ook twee onderdelen van IDFA DocLab, het onderzoeksplatform voor interactieve documentaire in de ruime zin. De IDFA DocLab Conference droeg dit jaar de ondertitel Seamless Reality. Makers en redacteuren uit zeer uiteenlopende hoeken presenteerden in rap tempo projecten en vooral ervaringen. Het accent lag hierbij op (internationale) samenwerking en trial and error. De mensen achter Al Jazeera's interactieve documentaire Life on Hold, over het leven van Syrische vluchtelingen in Libanon, adviseerden makers goed in het oog te houden welke boodschap ze over willen brengen, wat het juiste team daarvoor is en welk platform het meest geschikt. Jonge en eigenzinnige radiomaker Bianca Giaever (This American Life) vertelde dat ze tijdens het maakproces soms ook moet zoeken naar de juiste aanpak. In haar 'audio driven video' The scared is scared vertelt een zesjarige jongetje haar hoe hij momenten van overweldigende angst beteugelt. Kathleen Lingo riep makers op haar te benaderen met (interactieve) ideeen voor Op-Docs, het platform van de New York Times voor korte geopinieerde documentaires. Haar collega Jason Spingarn-Koff interviewde kort Errol Morris, die pleit voor het doorbreken van klassieke kaders en vormen van documentaire. May Abdalla en Amy Rose van We Are Anagram sloten af. Na vele succesvolle en minder gelukte experimenten houden ze nu als basisvraag bij hun werk aan: 'If this is a story about someone else, how is it about me?'. Laat je werk testen, sta open voor kritiek. Met een eenvoudig en effectief interactief experiment namen ze de bezoekers in gedachten en fysiek mee naar de ervaring van iemand met fantoompijn. Dit is slechts een willekeurige greep uit de sprekers op IDFA DocLab. De ontmoeting tussen bovengenoemde en andere inspirerende sprekers en bezoekers vormde een vruchtbare bodem voor mogelijke samenwerking in de toekomst.

Impact Academy Crash Course @IDFA

Hasse van Nunen en Merle Bemelmans organiseerden vijf verkennende bijeenkomsten over het vak van impact-producent. Producenten uit vooral Noord-Amerika gaven presentaties over verschillende manieren van impact produceren: van een groter publiek bereiken om bewustzijn te vergroten tot een kleine groep sleutelfiguren ertoe bewegen om beleid op overheidsniveau te wijzigen. Met deze input uit den vreemde gaat de Impact Academy aan de slag met de organisatie van maandelijkse bijeenkomsten ter bevordering van impactproductie in Nederland.