A4 Midden-Delfland een feit


18 december 2015

Den Haag

Vanaf 18 december is het zover: het nieuwe stuk van de A4 tussen Delft en Schiedam is na bijna 60 jaar voorbereiding open.

Weg met weerstand

Dit stukje asfalt van zo'n 7 km kent een lange voorgeschiedenis. Al in de jaren vijftig is er de wens de A4 (ook wel genoemd Zoomweg, Beneluxweg en Rijksweg 19) door te trekken naar Schiedam. Doordat het stuk snelweg door het natuurgebied Midden-Delfland loopt, is er veel tegenstand. In het
Nationaal Archief is veel over de A4-plannen en de protesten daartegen terug te vinden.

Stop Rijksweg 19

In 1965 neemt minister van Verkeer en Waterstaat, Van Aartsen het Tracebesluit voor de verlengde A4. In 1968 beginnen de voorbereidingen met de aanleg van een aardebaan. In de jaren 70 komen de protesten op gang. De werkgroep Stop Rijksweg 19 is een felle tegenstander. In 1975 wordt een motie
van het Tweede Kamerlid Jansen om de aanleg van rijksweg 19 (nu A4) tussen Vlaardingen en Den Haag stop te zetten, met een ruime meerderheid verworpen. Volgens de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat, Westerterp is `heroverweging van het project niet meer mogelijk, de beslissing is
niet meer terug te draaien omdat al enkele jaren geleden met de uitvoering is begonnen.'

Protestcamping

Maar het verzet gaat door: in juni 1975 organiseren omwonenden een protestcamping op het zandlichaam. Stichting Natuur en Milieu, Milieudefensie en de gemeenteraden van Schiedam, Delft en Vlaardingen zijn ook tegen de aanleg. In 1976 wordt de motie van PvdA-Kamerlid Voortman, waarin hij vraagt
de aanleg stil te leggen en onderzoek te doen naar alternatieven, met een stem meerderheid aangenomen.

Landschappelijk ingepast

Het begint op een spelletje welles-nietes te lijken. In 1980 stemt de Tweede Kamer voor de voltooiing van de A4 met daarbij de voorwaarde dat de weg landschappelijk wordt ingepast. Ook na dit besluit blijft de geplande weg aan protesten onderhevig. Het kabinet besluit in 1996 het stuk A4 op
maaiveld aan te leggen. Opnieuw ontstaan er discussies. Als in 1998 de financiering naar spoortunnels wordt overgeheveld is er voorlopig geen geld meer voor de aanleg.

Langdurig onderwerp van gesprek

Na het jaar 2000 staat de weg opnieuw op de politieke agenda. Na nieuwe bezwarenprocedures, wijzigingen en op te lossen grondwaterproblemen, is het nu zover. De verlenging van de A4 is waarschijnlijk niet alleen het duurste stuk asfalt dat Nederland kent, maar ook het meest en langst besproken
deel van het Rijkswegennet.

Nationaal Archief

3.07.5018 Ministerie van Verkeer en waterstaat: Rijkswaterstaat: Directie Zuid-Holland, inv.nr. 236
3.02.22 Griffie van de Provincie Zuid-Holland, inv.nr. 4279