Tunnelkeuze betekent veiligheid en doorstroming


Geplaatst: 14-12-2015

Voor de langzaam verkeerverbinding tussen Warande en Landstrekenwijk heeft de gemeente twee onderdoorgangen aangelegd. De gemeente krijgt vanuit bewoners van beide wijken regelmatig de vraag waarom voor deze oplossing is gekozen en niet voor een gelijkvloerse kruising. Bij deze een uitleg.

Schaduw van fietser

Buitenring

De Larserdreef maakt deel uit van de zogenoemde buitenring van Lelystad. Deze ring is voornamelijk bedoeld voor de doorstroming van het verkeer, en het ontsluiten van de aan deze buitenring liggende wijken en buurten. Een groot deel van deze ring, waaronder de Larserdreef, heeft een maximum
snelheid van 70 km/uur.

Geen gelijkvloerse oversteken

Op deze ring, zo heeft de gemeenteraad als beleid vastgesteld, worden geen gelijkvloerse oversteken gerealiseerd. Dit om de verkeersveiligheid en een vlotte verkeersdoorstroming te waarborgen. Om de Landstrekenwijk met Warande te verbinden, zijn in de Larserdreef twee tunnels, of beter gezegd
twee verhoogde onderdoorgangen, aangelegd. De tunnels passen in de fietsstructuur en zijn ook voorzien van een voetgangersgedeelte.

Soms omrijden

Het is onvermijdelijk dat vanwege de gekozen langzaam verkeersstructuur, fietsers en voetgangers in sommige gevallen moeten omrijden. Dit is afhankelijk van waar je vandaan komt en waar je naar toe moet. Het voordeel is een verkeersveiliger stad.

Geen ruimte/geld voor extra bruggen of tunnels

Voor de aanleg van extra bruggen of tunnels (omdat gelijkvloers niet aan de orde is) ontbreekt soms letterlijk de ruimte, maar zeker de financiele middelen.