Milieuzone voor vuile diesels: effectieve maatregel om gezondheid te..


18-12-2015

Op donderdagavond 17 december 2015 heeft de Tweede Kamer een motie van de VVD aangenomen waarin de regering wordt verzocht de grondslag voor milieuzones voor personenauto's uit het Reglement voor Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) op te heffen. Met de motie wordt gevraagd het landelijke
verkeersbord niet aan te passen zodat het niet voor personenauto's geldt. De motie heeft geen directe gevolgen voor Utrecht. Utrecht heeft de milieuzone ingesteld op basis van de gemeentelijke bevoegdheid om een verkeersbesluit te nemen in het belang van het milieu en werkt met gemeentelijke
verkeersborden. Wanneer het RVV niet wordt aangepast blijft in Utrecht de milieuzone voor personenauto's en bestelauto's aangegeven door middel van het gemeentelijke C6 bord in plaats van door het landelijke C22a bord.

Wethouder Van Hooijdonk "Wij vragen het Rijk al heel lang om eenduidig beleid. De gemeente heeft het Rijk gevraagd om aankondigingsborden langs de snelwegen, om verkeersborden en om gegevens van het RDW om mensen goed voor te lichten. Al deze faciliteiten ontbreken van Rijkswege. Dit terwijl
ongezonde lucht op nummer 3 van de gezondheidsrisico's staat, na roken en overgewicht. Er overlijden in Nederland jaarlijks 3.000* mensen door ongezonde lucht. In het publieke belang moet de overheid haar verantwoordelijkheid hierin nemen. Zo worden in Europa nieuwe, strengere normen gesteld
voor de luchtkwaliteit om de gezondheid van mensen echt goed te beschermen. Gemeenten hebben daar ook een zware verantwoordelijkheid in, die wij in Utrecht nemen. De maatregelen die wij treffen zijn toekomstbesteding."

De milieuzone voor vuile diesels in Utrecht maakt deel uit van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), een met het rijk en andere overheden overeengekomen pakket maatregelen waardoor Nederland in 2015 kan voldoen aan de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.

Afname gezondheidsschadelijke roetuitstoot 30%
Met het weren van 2% van de auto's dringt Utrecht de gezondheidsschadelijke roetuitstoot op jaarbasis met 30 % terug. De milieuzone voor vuile diesels is een effectieve precisiemaatregel die bijdraagt aan gezondere lucht in Utrecht. De gemeente Utrecht is overtuigd van het nut en de noodzaak
van de milieuzone en wil deze onverkort handhaven voor een goede luchtkwaliteit en dus voor de gezondheid van onze inwoners. Uit een inventarisatie van mogelijke maatregelen voor een goede luchtkwaliteit is de milieuzone als een van de meest effectieve maatregelen naar voren gekomen.

Effect: wagenpark en roetmetingen
Momenteel werkt de gemeente aan een evaluatie met daarin de resultaten van de effectmetingen van TNO. Uit een recente notitie van TNO over de samenstelling van het wagenpark in Utrecht wordt geconcludeerd de geweerde categorieen (t/m Euro 2-diesel) ten opzichte van de nulmeting in 2014
significant zijn afgenomen en vrijwel uit het milieuzonegebied zijn verdwenen. Hierover wordt in het eerste kwartaal van 2016 uitvoerig gerapporteerd in de TNO-rapportage over de effectmeting van de milieuzone waar, naast de wagenparkanalyse, ook een analyse op basis van roetmetingen wordt
gemaakt.

Effect van milieuzones in Duitse steden
In Duitsland helpen de milieuzones om de lucht in en rond de milieuzone schoner te maken. Milieuzones zijn ook daar de beste maatregel om de luchtkwaliteit te verbeteren, rekening houdend met het effect en de kosten. Door het wagenpark versneld te moderniseren, dalen de concentraties van fijn
stof en stikstofdioxide met vijf tot tien procent. Uit onderzoek blijkt dat de lucht niet alleen in de milieuzone zelf schoner wordt, maar ook in straten daaromheen (uitstralingseffect). De meeste zones in Duitsland zijn veel groter dan de milieuzone in Utrecht. In de milieuzone in Berlijn
wonen bijvoorbeeld 1 miljoen mensen.

Boetes
Elk voertuig dat beboet wordt en dus niet aan de eisen voldoet, leidt tot extra luchtvervuiling waaraan mensen worden blootgesteld. De gemeente constateert dat het aantal boetes gestaag afneemt. In mei 2015 werden ruim 2.500 boetes uitgeschreven, in september is dit aantal fors gedaald naar
1.200. Tot eind oktober zijn er in 6.725 boetes uitgeschreven. Het aantal van 300.000 verkeersbewegingen in Utrecht per dag, plaatst deze cijfers in perspectief.

* RIVM Rapport 610790001/2007 `Hoogspanningslijnen en fijn stof'