Keuze voorlopig voorkeursalternatief N65 Vught-Haaren

Keuze voorlopig voorkeursalternatief N65 Vught-Haaren

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 18 december 2015- Laatste update: 18 december 2015 09:55 uur

De gemeenten 's-Hertogenbosch, Vught en Haaren, provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben vandaag gekozen voor een voorlopig voorkeursalternatief voor de aanpak van de N65 Vught - Haaren.

Op basis van de uitgevoerde onderzoeken naar mogelijke oplossingen voor de N65 hebben de bestuurders gekozen voor een oplossing die goed is voor de leefbaarheid in Haaren en Vught en de veiligheid en doorstroming op de N65 bevordert. In Haaren is de keuze gemaakt om de kruising Torenstraat/Molenstraat uit te breiden met een extra opstelstrook op de N65 richting Tilburg, een fietstunnel, een ecopassage bij het Helvoirts Broek en de aanleg van parallelwegen.

Voor Vught is gekozen voor een verruimde gelijkvloerse kruising bij de Boslaan/Vijverbosweg met extra opstelstroken op de N65, de Boslaan en de Vijverbosweg. Bij dit kruispunt komt geen fietstunnel; met het oog op de verkeersveiligheid vervalt de mogelijkheid voor fietsers om over te steken. Fietsers worden omgeleid naar de kruising Martinilaan/De Breautelaan. Daar wordt de N65 verdiept met de mogelijkheid voor auto's en fietsers om de N65 hier ongelijkvloers over te steken.

Apart onderzoek

Bij de Helvoirtseweg/Kennedylaan kiezen de bestuurders voor een verdiepte kruising. Op verzoek van de gemeente Vught wordt voor deze kruising onderzocht of het mogelijk is om hier een halve aansluiting te maken. Een halve aansluiting maakt het mogelijk om daar vanuit Vught de N65 richting Helvoirt op te rijden en vanaf de N65 Vught in.

Aanvullend onderzoek moet uitwijzen wat de verkeerskundige, financiele, juridische en procedurele consequenties van deze nieuwe oplossing zijn. Inzet is om deze wens van Vught binnen het beschikbare budget op te lossen. Indien dit niet mogelijk blijkt, kiezen de partijen voor een verdiepte kruising Helvoirtseweg/Kennedylaan zonder aansluiting op de N65. Daarnaast wordt op verzoek van gemeente Vught ook onderzocht of het mogelijk is om de aansluiting Rembrandtlaan/Olmenlaan open te houden.

Draagvlak

Afgelopen najaar presenteerde de Stuurgroep met bestuurders van de betrokken overheden diverse mogelijke oplossingen die de veiligheid van de kruispunten vergroten om verkeersdeelnemers vlot en veilig te kunnen laten oversteken. Voor een aantal van de oplossingen in de gemeente Vught bleek het draagvlak bij de politiek en bij de omwonenden niet groot.

De partijen hebben de gezamenlijke wens om te komen tot een voorkeursalternatief dat een daadwerkelijke oplossing biedt voor de leefbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming in het dorp en tegelijkertijd kan rekenen op een zo groot mogelijk draagvlak in de regio. Er is daarom vandaag een combinatie gemaakt van de vastgestelde bouwstenen en nieuwe elementen uit de motie van de gemeenteraad.

Proces

De keuze voor een nieuwe combinatie om te komen tot een goede oplossing heeft tot gevolg dat door de aanvullende onderzoeken de planning in tijd naar achteren schuift. De planning wordt begin februari 2016 opnieuw vastgesteld.

De N65 tussen Tilburg en `s-Hertogenbosch is een rijksweg met veel verkeer die diverse woongebieden doorkruist. Daarom doen het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Vught, Haaren en `s-Hertogenbosch momenteel een verkenning van de N65 Vught-Haaren. De verkenning heeft als primair doel het verbeteren van de leefbaarheid. De uitvoering van de aanpassingen aan de weg staat gepland van 2021 tot 2023.