`Goed dat marktsignaal melkveehouder bereikt'

FrieslandCampina stelt melkveehouders een vergoeding van twee cent per liter in het vooruitzicht als zij de eerste zes weken van het nieuwe jaar niet meer melk leveren dan de laatste twee weken van dit jaar. Er wordt naar verwachting teveel melk aangevoerd. "Jammer dat FrieslandCampina deze regeling introduceert, maar wel begrijpelijk. Wij vinden het belangrijk dat zuivelverwerkers dit soort signalen uit de markt doorgeven en de melkveehouder bereiken", zegt voorzitter Kees Romijn van de LTO Melkveehouderij.

Normaal gesproken betekent december een `dip' in de aanvoer van melk voor verdere verwerking. Dat is dit jaar niet zo. "De snelle groei in de aanvoer van melk kan in deze periode blijkbaar moeilijk verwerkt worden. Dan snap ik wel dat een verwerker, in dit geval FrieslandCampina, een signaal geeft aan de leden van de cooeperatie", aldus Romijn. De twee cent die door FrieslandCampina wordt betaald voor niet meer melk leveren dan in december, is voor veel melkveehouders waarschijnlijk lucractief. "Het is twee cent op een basisprijs van om en nabij 29 cent. Een melkveehouder kan nu precies uitrekenen wat voor hem het voordeligst is. Een melkveehouder heeft verschillende opties. Hij kan zelf bepalen wat bij hem en zijn bedrijf het beste past."

LTO voorman Romijn constateert ook dat de melkproduktie sneller stijgt en op een hoger nivo blijft dan andere jaren en dat veel kenners dit niet hadden verwacht. "Capaciteit hebben om de melk te verwerken is een, maar daar ook een goede markt voor vinden is twee. Dit is een signaal uit de markt waar melkveehouders behoefte aan hebben. We moeten produceren met het gezicht naar de markt en met oog voor de wensen van de omgeving", zegt Romijn.

Het is voor hem nog niet duidelijk hoe leden van LTO zullen reageren op de voorstellen van FrieslandCampina en of ook andere zuivelverwerkers met vergelijkbare voorstellen komen. "Ik ben zeer geinteresseerd in welke mate en hoe ondernemers op deze vrijwillige, tijdelijke regeling gaan reageren. Dat is een nieuw fenomeen. 2015 was sowieso voor de melkveehouderij een bijzonder jaar."

Romijn heeft er vertrouwen in dat zuivelverwerkers nieuwe manieren zullen vinden om nog scherper in beeld te krijgen en daarover afspraken te maken met de eigen leden en leveranciers over wat de verwachte melklevering. "Dit past in een nieuw tijdperk dat begonnen is na afloop van de quotering", besluit Romijn. "Ik ben optimistisch. We hebben immers een goed product en daar is vraag naar. De babypoeder vliegt bij wijze van spreken uit de winkelschappen."

28 december 2015