'School zorgt voor regelmaat en stabiliteit'


23 december 2015, Damascus

Bart Vrolijk is Chief of Education van UNICEF Syrie. Hij vertelt hoe het is om in een conflictgebied te leven en te werken, en waarom onderwijs zo belangrijk is voor de toekomst van Syrische kinderen.

Toen ik vroeger jong was, liftte ik eens naar Syrie. Onderweg kwam ik een jongen uit Damascus tegen, die mij bij hem thuis uitnodigde. Dat was de eerste keer dat ik in aanraking kwam met de Arabische gastvrijheid. Toen had ik nog geen idee dat ik ooit zou terugkeren naar Syrie en onder welke
omstandigheden. Nu - in 2015 - worden we 's ochtends wakker van de mortierinslagen. Daesh of ISIS bevindt zich op slechts acht kilometer afstand, in het vluchtelingenkamp Yarmouk dat het heeft veroverd. Dit is onze dagelijkse leef- en werkomgeving.

School is zo belangrijk

De situatie in Syrie verandert met de dag. Gebieden die eerst veilig waren kunnen opeens terrein worden van gevechten. Om de zoveel kilometer regeert een andere oppositiegroep. Een groot deel van de Syriers zit als ratten in de val. Aan de ene kant worden ze belegerd door het leger van Assad
en aan de andere kant door de verschillende oppositiegroepen. Veel inwoners hebben geen toegang tot basisvoorzieningen, zoals onderwijs. En dat terwijl juist school zo belangrijk is.

Neem de 11-jarige Nuha. Zij verloor haar broer bij een mortieraanslag en haar zusje door een gebrek aan voeding en goede gezondheidszorg. Nuha trok zich terug en gedroeg zich steeds agressiever. Sinds ze psychosociale zorg krijgt in een door UNICEF ondersteund centrum, praat en speelt ze weer
met leeftijdsgenootjes. Inmiddels gaat ze ook weer naar school. Het verhaal van Nuha laat zien dat school voor regelmaat en stabiliteit zorgt in het vaak ontwrichte leven van Syrische kinderen. Het geeft hen en hun families hoop en perspectief op een betere toekomst.

Lesmaterialen met verschillende logo's

UNICEF zorgt ervoor dat kinderen in Syrie, ondanks het conflict, toch kunnen leren. Dat ze zich kunnen ontwikkelen. Dit doen we bijvoorbeeld door het creeren van leerplekken en het verzorgen van lesmaterialen, zoals schoolboeken. Hiervan hebben we twee versies. De eerste met het logo van de
regering voor de scholen in gebieden die onder controle zijn van de overheid, de tweede zonder logo, voor de kinderen die in gebieden wonen waar oppositiepartijen de baas zijn. Voor deze kinderen hebben we ook een alternatief onderwijsprogramma opgezet, zodat ze zelfstandig kunnen leren en
toch nog een diploma kunnen halen.

Nuha zou eigenlijk in de vijfde klas moeten zitten, maar ze zit pas in de tweede. Door het conflict heeft ze drie jaar onderwijs moeten missen. Ze heeft inmiddels wel weer hoop voor de toekomst. Alhoewel ze niet meer in dezelfde klas zit als haar leeftijdsgenootjes, leert ze wel lezen en
schrijven. Ze wil dat later ook aan andere kinderen leren, als haar droom is uitgekomen en ze zelf lerares is.