Mgr. Van den Hende: "God voelt mee met ons verdriet"


Mgr. Van den Hende: "God voelt mee met ons verdriet" 28-12-2015


Lichtjes op de R.K. Begraafplaats en Crematorium St. Laurentius.
(Foto: bisdom Rotterdam)

Kerstbijeenkomst R.K. Begraafplaats St. Laurentius

"Als we ons klein voelen in verdriet, of omdat we zelf moeten sterven, mogen we weten dat God groot is in liefde." Dit zei bisschop Van den Hende tijdens de gebedsviering op vrijdagavond 18 december op de R.K. Begraafplaats St. Laurentius in Rotterdam. De begraafplaats stelt jaarlijks
voorafgaand aan Kerstmis de deuren open voor de `Kerstlichtjesavond' en nodigt hiervoor speciaal families uit die met Kerstmis een dierbare moeten missen.

Bedroefden troosten, de doden begraven, bidden voor de overledenen. Het zijn werken van barmhartigheid die in het heilig jaar heel concreet aandacht mogen krijgen.

Pastoor Chris Bergs, plebaan van de kathedraal en bestuurslid van de begraafplaats sprak het openingswoord tijdens de korte gebedsviering in de kapel. "Dit is een plaats waar afscheid is genomen van een dierbare, die je juist tijdens de kerstdagen en de jaarwisseling zo bijzonder mist," zei
hij. "Het is hard als de liefdesband verbroken wordt door de dood. Daarom is het goed om vanavond samen te komen en stil te staan in liefde en gebed bij onze dierbare overledenen."

Tijdens de korte liturgie werden kerstliederen gezonden door het Jongerenkoor (Joko) uit Krimpen a/d IJssel.

'Omdat Hij barmhartig is'
Voor de Schriftlezing was een gedeelte gekozen uit de brief van de apostel Paulus aan Titus: "Maar de goedheid en mensenliefde van God onze Heiland is op aarde verschenen, en hij heeft ons gered, niet omdat wij iets goeds gedaan zouden hebben, maar alleen omdat Hij barmhartig is [...] Zo zijn
wij door de genade gerechtvaardigd en erfgenamen geworden van het eeuwige leven waar onze hoop op gericht is" (Titus 4-5a.6b). Deze lezing wordt ook gebruikt in de kerstliturgie (dageraadsmis) en sluit tevens aan bij het heilig jaar van de barmhartigheid (8 december 2015 - 20 november 2016).

De bisschop hield een korte overweging, waarin hij inging op het thema barmhartigheid. "Barmhartigheid betekent: arm van hart. Mensen zijn arm van hart als ze verdriet hebben, eenzaam zijn, teleurgesteld zijn in het leven omdat ze een dierbare missen." Een tweede betekenis van `arm van hart'
heeft te maken met nederig zijn, je niet groter maken dan je bent. Bisschop Van den Hende: "God is mens geworden in Jezus Christus. Hij die ons leven heeft gemaakt, voelt zich niet te groot om zich klein te maken. Hij voelt mee met ons verdriet en onze ellende en reikt ons de hand. We kunnen
van Hem leren, als het ware met zijn ogen te kijken en te zien wat er in onze wereld allemaal aan nood en moeilijkheden is. Hoeveel mensen hebben hulp nodig, verlangen naar troost en geborgenheid?"

"Vandaag op deze begraafplaats zijn we allemaal in zekere zin klein van hart. Maar God die barmhartig is, leert ons om barmhartig te zijn. We mogen weten dat Hij ons vasthoudt, ons nabij is. En in zijn Naam mogen wij elkaar nabij zijn."

"Toen Jezus stierf aan het kruis, hield zijn liefde niet op. Hij staat op uit het graf en zegt: `Vrede zij u.' En dat mogen we ons realiseren hier op deze begraafplaats. Als we ons klein voelen in verdriet of omdat we zelf moeten sterven, mogen we weten dat God ons groot maakt in zijn liefde.
We mogen erfgenamen zijn. Niet van een grote som geld of een groot huis, maar van eeuwig leven. En dat maakt dat we als kleine mensen, in wat voor omstandigheden we ook zijn, alle reden hebben om vertrouwen te houden, om voor de liefde te kiezen en voor de liefde blijven gaan. Als we
vasthouden aan de barmhartigheid van God en de liefde laten spreken, dan is ons hart ontvankelijk voor het eeuwig leven en de toekomst van de Heer."