Onderzoek bewijst: wie beweegt, leert beter


07-01-2016
School, kind & omgeving

Kwalitatief bewegingsonderwijs is cruciaal voor de motorische, sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Daarnaast leidt het tot een actieve en gezonde leefstijl en zijn er aanwijzingen dat het bijdraagt aan betere onderwijsresultaten. Daarom streeft de PO-Raad ernaar dat iedere
leerling in 2017 minimaal twee lesuren bewegingsonderwijs per week krijgt, gegeven door een bevoegde (vak)leerkracht. De komende tijd besteedt de PO-Raad regelmatig aandacht aan bewegingsonderwijs. In dit vijfde artikel staat het onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de
Rijksuniversiteit Groningen centraal, waaruit blijkt dat leerlingen die drie maal per week bewegend taal- en rekenles krijgen, beter kunnen rekenen en spellen. Download het artikel hier of lees het online.

De artikelen komen tot stand in het kader van de gemaakte afspraken tussen de PO-Raad en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in het Bestuursakkoord PO (2014) en het daaruit voortvloeiende Plan van aanpak bewegingsonderwijs (2015). De teksten worden geschreven door
onderwijsjournalist Marijke Nijboer.

Laatst gewijzigd:
donderdag 7 januari 2016