`Ons gedrag is saai, maar de rest niet'


Groot of klein. Breed of juist specialistisch. Het Verbond behartigt de belangen van meer dan tweehonderd verzekeraars. En dat zijn heel diverse verzekeraars. Af en toe stellen we er een aan u voor. Deze keer Nh1816 waarvoor een bijzonder jaar van start is gegaan: een jubileumjaar!


Bestaat: sinds 1816
Biedt: eenvoudige producten die je in het dagelijks leven nodig hebt
Aan: zo'n 340.000 verzekerden
Omdat: "We werken met lokale adviseurs en hebben een goede band met hen"


LexVerell.JPGEen bijzonder jaar voor Nh1816. De verzekeraar bestaat dit jaar precies 200 jaar. Inmiddels afgetrapt met een feestelijk nieuwjaarsontbijt en in oktober - als het officieel zover is - volgt nog een feestelijk moment. "Maar dat is het wel, ondertussen gaan we gewoon aan het werk",
vertelt bestuursvoorzitter Lex Verell. Is dat niet saai? "Tja, dat zijn we nu eenmaal."

Vooruit, hij nuanceert het: "We hebben een heel stabiel beleid waar we in geloven: we werken via lokale adviseurs en bieden simple risk producten. En trouwens: de mensen die bij ons werken zijn zeker niet saai!" Net als de identiteit van de maatschappij. We staan bekend als partij die recht
voor z'n raap is. Dat geeft in het begin soms wrijving, maar op de langere termijn heb je veel profijt van duidelijkheid." "We zitten bovendien nog steeds in het oorspronkelijke gebouw aan de Dorpsstraat in Oudkarspel, dat kunnen niet veel `clubs' van deze omvang zeggen."

Dat het werkt blijkt wel uit de cijfers: de 146 medewerkers verwerken zo'n 20.000 nieuwe polissen per maand. "Misschien zit het ook wel in de overtuiging van waaruit wij werken - alleen via lokale adviseurs. Zij hebben een regioband en voeren een sociale controle. Daarom blijven we ook bewust
via het intermediair werken en gaan we niet verkopen via internet." Verder ligt de focus op de verzekeringsproducten die je simpelweg nodig hebt; auto, opstal, inboedel."

Nieuwe fenomenen niet leidend

En vernieuwing dan? Verell: "We innoveren wel, maar daarbij gaat het verder dan inspelen op trends. Als de behoefte er is kunnen we dankzij onze platte organisatie snel schakelen, bijvoorbeeld bij een e-bike- of droneverzekering. We innoveren dus vooral door om ons heen te kijken." Nieuwe
fenomenen worden echter niet leidend voor de toekomstplannen van Nh1816: "We blijven echter wel alert op consumentengedrag." En die consumenten gaan zeker ook iets merken van het jubileumjaar. "Onze verzekerden en het intermediair willen we graag betrekken bij het jubileumjaar. Het komende
jaar gaan we goede doelen projecten in de regio steunen. We hebben hiervoor 200 jaar flink gespaard!"