LTO Nederland deelt zorgen over geloofwaardigheid keurmerken

LTO Nederland deelt de zorgen die de Alliantie Verduurzaming Voedsel en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben over het dalende vertrouwen van consumenten in duurzaamheidskeurmerken. De alliantie heeft al eerder het initiatief genomen tot een onderzoek naar een objectieve ordening van keurmerken. De alliantie is een samenwerkingsverband van LTO Nederland, Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Consumenten verliezen steeds meer het vertrouwen in keurmerken omdat er heel veel keurmerken zijn en niet duidelijk is waar deze keurmerken precies voor staan. De ACM roept marktpartijen en brancheorganisaties op om samen met consumentenorganisaties het kaf van het koren te scheiden..

De alliantie is al aan de slag om met de overheid, Milieu Centraal en maatschappelijke organisaties vast te stellen hoe een goed, robuust en betrouwbaar keurmerk eruit moet zien. Binnenkort komt de alliantie met een voorstel voor een ordening. Vervolgens kan de consument een gefundeerdere keuze maken. Het gaan dan onder meer om het Beter Leven Keurmerk, MSC, ASC, UTZ, Rainforest Alliance, Fair Trade en Biologisch. De alliantie vindt het belangrijk dat keurmerken extern en objectief worden getoetst. Bovendien zouden keurmerken duurzaamheidseisen moeten stellen die verder gaan dan wettelijk al verplicht is.

07 januari 2016