Gladheidbestrijding: zorgen dat ruim 250 kilometer weg begaanbaar is..


Geplaatst: 14-1-2016

Temperaturen onder nul en kans op neerslag in de vorm van ijzel en/of sneeuw? Dan rukken de medewerkers van de Buitendienst uit om mogelijke gladheid te voorkomen. Daarbij staat de veiligheid van de weggebruikers in Moerdijk steeds centraal. Dat betekent preventief zout strooien voordat het
echt glad kan worden, en zo nodig meerdere malen sneeuw schuiven.

De gladheidcooerdinator van de Buitendienst van de gemeente Moerdijk neemt de beslissing om in actie te komen. Dat doet hij op basis van de weersverwachting van Meteoconsult, de resultaten van metingen van de twee eigen meetstations (waar onder andere temperatuur en het vocht- en zoutgehalte
van het wegdek worden geregistreerd) en na overleg met de speciale meteoroloog die 24/7 ter beschikking staat. De acht medewerkers van de Buitendienst die calamiteitendienst hebben worden opgeroepen, en de afdeling Communicatie van de gemeente krijgt een seintje om zo via website, Facebook en
andere kanalen de inwoners te kunnen informeren.

Nat zout

Vijf bussen, waaronder een met sproei-installatie, twee vrachtwagens en een jeep staan klaar. Een minimumvoorraad van 120 ton strooizout ligt op voorraad. En binnen 48 uur kan altijd aanvullende voorraad worden geleverd. Moerdijk strooit in de meeste gevallen nat zout, dat is een oplossing van
droog zout vermengd met pekel. Nat zout blijft beter liggen omdat de kans op verwaaien veel kleiner is, wordt beter verspreid door de voertuigen die er overheen rijden, en is goedkoper en minder milieubelastend. Op de fietspaden wordt pekel gesproeid, en zo nodig een rolbezem ingezet.

Totaal 259,5 kilometer

Zo snel mogelijk rijden de medewerkers daarna uit om acht routes in de gemeente Moerdijk te strooien. Totaal gaat het om 259, 5 kilometer. Gemiddeld neemt dat 2,5 uur per route in beslag (exclusief op- en afbouw en schoonmaken van materialen). Totaal wordt per strooiactie gemiddeld 21 ton
strooizout gebruikt. Wanneer de omstandigheden extreem zijn (bijvoorbeeld aanhoudende ijzel of sneeuwval) dan pakt de ploeg een aantal zogenaamde B-routes mee. Dat zijn winkelgebieden, trappen, bushaltes en de omgeving van bejaardenwoningen en zorgcentra. Geprobeerd wordt om zoveel mogelijk te
voorkomen dat weggebruikers van een gestrooid weggedeelte op een niet-gestrooid weggedeelte terechtkomen, en binnen de bebouwde kom maximaal 500 meter moeten overbruggen om op een gestrooide weg te komen.

Bekijk de strooiroutes op www.moerdijk.nl/gladheid

Onvoldoende verspreid en vermengd

Hoe goed het nat zout `werkt' is erg afhankelijk van hoeveel voertuigen er overheen rijden. Weinig verkeer? Dan zal het zout veel minder kans krijgen om goed in te werken, omdat het onvoldoende wordt verspreid en dus vermengd. Dat is de reden waarom sneeuw en ijzel juist op wegen in woonwijken
en buitengebieden en fietspaden moeilijker onder controle te krijgen is. Hier rijdt immers minder verkeer.

Opnieuw uitrijden

Afhankelijk van de weersomstandigheden (aanhoudende, of nieuwe sneeuw of ijzel, of resten die zijn blijven liggen en opnieuw aanvriezen) beslist de gladheidcooerdinator om opnieuw uit te rijden en te strooien. Zit de strooibeurt er op? Dan zorgen de medewerkers er voor dat alle materialen
worden schoongemaakt en bijgevuld.

Gemiddeld 25-35 strooiacties

Gemiddeld voeren de medewerkers van de Buitendienst per winter 25-35 strooiacties uit. Tijdens strengere winters met meer extreme weersomstandigheden, zoals bijvoorbeeld in het seizoen 2010-2011, reden ze 60 keer uit. In de milde winter van 2013-2014 gebeurde dat slechts vijf keer.

Weten wat de gemeente Moerdijk doet tegen gladheid? Bekijk deze infographic (pdf, 553 kB).