'Martinair-ramptoestel Faro onder druk goedgekeurd'

Redactie Jan Born

Verslag Sander 't Sas

TV | za 16 jan 2016 - Vlucht MP495 van Martinair had nooit mogen vertrekken naar Faro. Dat stelt een voormalig technisch controller in EenVandaag. Hij zette onder druk zijn handtekening onder een formulier waarmee de noodzakelijke vervanging van het landingsgestel van het ramptoestel tot drie keer toe werd uitgesteld.

In de ochtend van 21 december 1992 zag hij op het Journaal dat het door hem afgetekende toestel gecrasht was: "Dan zakt de vloer onder je voeten weg. Deze desbetreffende machine stond gepland voor een landingsgestelwisseling, daar is in totaal drie keer uitstel voor verleend. En het mag maar twee keer, maximaal twee keer! Uiteindelijk hebben we onder druk van Martinair Operaties waar naar mijn idee ook de leiding van Martinair achter zat, toch het derde uitstel verleend. Er werd een zeer dringend, zeer dringend verzoek gedaan." Bij de Faro-ramp op 21 december 1992 kwamen 56 mensen om het leven en raakten meer dan honderd mensen zwaargewond.

Winst boven veiligheid

De technicus doet voor het eerst zijn verhaal in EenVandaag in de week dat de Faro-ramp weer vol in de belangstelling staat.

Zie verder het origineel.