Gemeentelijke belastingaanslagen worden dit weekend bezorgd - gemeen..


Komende zaterdag worden in Hattem de aanslagen afrekening diftar 2015 en de jaarheffingen 2016 bezorgd bij inwoners en bedrijven.

De afrekening diftar 2015 heeft betrekking op het aantal containerledigingen en het aantal ledigingen via het ondergrondse verzamelsysteem van afgelopen jaar (2015).

De aanslag jaarheffingen 2016 is een gecombineerd aanslagbiljet waarop (indien van toepassing) de aanslagregels OZB (eigenaren woningen, eigenaren/gebruikers niet-woningen), afvalstoffenheffing (vastrecht), rioolheffing en onderhoudsrecht graf staan vermeld. Daarnaast staat op dit
aanslagbiljet voor eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen de WOZ-waarde van het pand vermeld. Dit is de WOZ-beschikking. Omdat de WOZ-beschikking en aanslag gecombineerd wordt op een biljet, ontvangt u geen aparte WOZ-beschikking.

NIEUW: Is de WOZ-waarde volgens u niet goed? Ga in gesprek met de taxateur

Als volgens u bepaalde gegevens niet juist zijn, kunnen we mogelijk de WOZ-waarde en de aanslag herzien. Neemt u dan eerst telefonisch contact met ons op. Uiteraard kunt u ook een afspraak maken voor een gesprek. De gemeente heeft er geen belang bij om de WOZ-waarde te hoog vast te stellen.
Als blijkt dat wij een fout hebben gemaakt bij het vaststellen van uw WOZ-waarde passen we deze voor u aan. Wij helpen u graag en altijd gratis!

Op dinsdag 26 januari en woensdag 27 januari tussen 14.00 uur en 19.00 uur kunt u op afspraak uw WOZ-waarde met de taxateur bespreken. Als blijkt dat de WOZ-waarde niet juist is, kan dit tijdens het gesprek worden aangepast. U hoeft dan geen bezwaarschrift te schrijven.

Een afspraak maken kan via www.hattem.nl/afspraak of telefonisch (038) 443 16 16.

Restafval aanbieden via het ondergrondse systeem

U maakt sinds januari gebruik van de ondergrondse container voor restafval. Hiervoor heeft u half december een ROVA-pas en nadere instructies ontvangen. Heeft u nog geen pas ontvangen dan kunt u contact opnemen met het ROVA Klantcontactcentrum (038) 427 37 77 of klantenservice@rova.nl. Het
tarief per aanbieding van maximaal 40 liter restafval bedraagt EUR 1,55.

Gemeentelijke belastingaanslagen ontvangen via MijnOverheid

Nederland digitaliseert in hoog tempo. Ook de overheid biedt haar diensten steeds vaker digitaal aan via MijnOverheid. De gemeente Hattem is ook aangesloten op MijnOverheid. Met ingang van belastingjaar 2016 biedt de gemeente Hattem daarom de mogelijkheid om de jaarlijkse aanslagen
jaarheffingen en afrekening diftar digitaal via MijnOverheid te ontvangen. Bij de digitale aanslag wordt de aanslag niet meer per post ontvangen, maar via de Berichtenbox van MijnOverheid. Zodra de aanslag in de Berichtenbox staat, krijgt u daarvan automatisch een melding via e-mail.

Om de hiervoor genoemde aanslagen digitaal te kunnen ontvangen dient u zich te registreren voor de Berichtenbox op MijnOverheid. Dit kan eenvoudig door naar www.mijn.overheid.nl te gaan. Om te registreren hebt u alleen uw persoonlijke DigiD nodig. Als u registreert kunt u direct gebruik maken
van de Berichtenbox. Heeft u zich al aangemeld? Dan ontvangt u de aanslagen jaarheffingen 2016 en afrekening diftar 2015 digitaal in uw Berichtenbox. Meldt u zich niet aan, dan ontvangt u de belastingaanslagen gewoon per post.

Wijziging belastingplicht

Het tijdig doorgeven van wijzigingen in de belastingplicht kan onjuiste aanslagen voorkomen. Als u in de loop van het jaar verhuist, dient u de wijziging tijdig door te geven aan de gemeente. Voor wijziging in de belastingplicht voor bedrijven/ instellingen kunt u terecht bij het loket
Burgerzaken en Belastingen in het stadhuis.

Taxatieverslag

Het taxatieverslag is via de website www.hattem.nl/belastingen op te vragen. Mocht u niet over internet beschikken, dan is het mogelijk om een taxatieverslag aan te vragen bij de gemeente.

Automatische incasso

Degenen die al voor automatische incasso hebben gekozen betalen de aanslagen in acht termijnen. De eerste termijn wordt afgeschreven aan het eind van de maand volgend na de dagtekening van het aanslagbiljet. Iedere volgende termijn wordt een maand later afgeschreven.

Als u nog niet via automatische incasso betaalt zijn er bij het aanslagbiljet machtigingskaarten bijgesloten. Als u de groen gemerkte machtigingskaart invult en opstuurt kan het openstaande bedrag alsnog in termijnen van uw betaalrekening worden afgeschreven. Als u dat voor 13 februari 2016
doet wordt het te betalen bedrag in acht maandelijkse termijnen afgeschreven. Een afgegeven machtiging geldt voor onbepaalde tijd en kunt u altijd opzeggen.

Kwijtschelding

Als u niet in staat bent - ook niet door middel van een betalingsregeling - de aanslagen te betalen, kunt u om kwijtschelding vragen. Uw verzoek om kwijtschelding wordt beoordeeld aan de hand van een aantal richtlijnen. Deze richtlijnen zijn o.a. het inkomen, het vermogen en het soort
huishouden.

Kwijtschelding vraagt u wederom via de website van de gemeente Hattem aan. U kunt via deze website het speciale aanvraagformulier downloaden en uitprinten. Deze formulieren zijn ook verkrijgbaar bij het loket Burgerzaken en Belastingen in het stadhuis.

Informatie

Informatie over de opgelegde aanslagen en de Wet WOZ staat vermeld op de achterzijde van het aanslagbiljet. Nadere informatie is via www.hattem.nl/belastingen op te vragen. Mocht u niet over internet beschikken dan is het mogelijk om de nadere informatie op te vragen bij het loket Burgerzaken
en Belastingen in het stadhuis.

Niets ontvangen?

Neem dan contact op met de gemeente Hattem via (038) 443 16 16.

Bezwaar door "no cure, no paybureau"

Via advertenties of reclamefolders bieden bureaus en makelaars zich aan om voor inwoners bezwaar te maken tegen de WOZ-beschikking van de gemeente. Argumenten zoals: "WOZ-waarde te hoog? Wij maken gratis bezwaar voor u!" worden gebruikt om hen kosteloos (no cure no pay) in te schakelen voor
het indienen van een bezwaarschrift.

Werkwijze van "no cure no pay bureaus"

Het is belangrijk om te weten dat deze bureaus en makelaars voor zaken waarbij het bezwaar terecht is, en de WOZ-waarde is verlaagd, een kostenvergoeding van de gemeente krijgen. Afhankelijk van de afhandeling van het bezwaarschrift voor een woning kan deze vergoeding EUR 246,- tot EUR 737,-
bedragen. In de praktijk komt het er op neer dat als in een bezwaarprocedure in 2016 de WOZ-waarde van een woning met EUR 10.000,- wordt verlaagd, dit een vermindering van de aanslag onroerende zaakbelasting oplevert van EUR 14,79. De gemeente moet het bureau of de makelaar vervolgens EUR
246,- of meer voor zijn werkzaamheden betalen. Deze kostenvergoedingen worden meegenomen in het tarief van de onroerende zaakbelasting voor het volgende belastingjaar.

Uiteindelijk worden daardoor alle belastingbetalers met deze extra kosten geconfronteerd.