Waterfront bouwt verleden in

Gepubliceerd: 13 januari 2016

Waterfront bouwt verleden in

Eeuwenoude geschutstoren wordt onderdeel van de nieuwe brug tussen het Dolfinariumeiland en de boulevard. De massieve stenen voet van een geschutstoren uit de zestiende eeuw wordt een onderdeel van de beweegbare brug tussen de Harderwijkse boulevard en het toekomstige Dolfinariumeiland.

Samen met projectbureau Waterfront presenteert regioarcheoloog Maarten Wispelwey volgende week dinsdagavond tijdens een openbare bijeenkomst in het Stadsmuseum enkele ontwerpvarianten voor de nieuwe oeververbinding. Het verdedigingsbolwerk bij het kantoortje van de rondvaartboten bij de Vissershaven is ontdekt tijdens archeologisch onderzoek eind november 2014.

De geschutstoren, de allereerste die ooit in Harderwijk is opgegraven, maakte deel uit van een reusachtige dwangburcht die rond 1519 is gebouwd. Net onder het straatplaveisel zijn de bijna drie meter dikke muren blootgelegd die ter bescherming tegen kruiend ijs op veel plaatsen zijn voorzien van grote blokken Bentheimer zandsteen. De torenvoet meet twaalf bij negen meter en de onderzijde ligt op drie meter onder het maaiveld.

De archeologen van Raap verrichten destijds hun werk in opdracht van het projectbureau Waterfront. Vanwege de aanleg van een brug naar het Dolfinariumeiland en een verbinding over de Vissershaven moest antwoord komen op de vraag of gedeeltes van de historische muren, waarvan het bestaan bekend was, wellicht inpasbaar zouden zijn in een van die bruggen. Dat blijkt tot grote vreugde van Maarten Wispelwey dus het geval.

Planvorming

"Tot mijn enthousiasme hebben ze de aanbeveling van Raap overgenomen. Ik ben nauw betrokken geweest bij de planvorming. Het projectbureau heeft dus de keuze gemaakt om de ontwerpen voor de Dolfinariumbrug aan te passen. In alle varianten zal de torenvoet in het zicht komen te liggen. Mijn voorkeursontwerp neemt de kijker mee in de gehele geschiedenis van die plek. Het gaat mij om dat verhaal. Dit lukt, zo vind ik, beter door minder muurwerk te tonen."

Maarten Wispelwey geeft aan dat er nu drie conceptontwerpen zijn. "Tussen die opties zit veel prijsverschil, maar de door mij gewenste variant is zeker niet de duurste. In het Stadsmuseum zal ik volgende week ook nog andere mogelijkheden voorleggen en bespreken. Zo licht ik de inwoners van Harderwijk in. Ik hoop van hen te vernemen wat zij de beste en mooiste oplossing vinden."

Adviesvoorstel

De voorkeur van de bevolking zal onderdeel uitmaken van een adviesvoorstel dat dit voorjaar naar het college gaat. De aanleg van de Dolfinariumbrug is afhankelijk van andere werkzaamheden dit jaar aan de boulevard. Hiervan staat de planning echter nog niet vast. De gemeente spreekt wel de hoop uit nog in 2016 te beginnen met de historische en tegelijkertijd nieuwe oeververbinding.

De bijeenkomst in het Stadsmuseum aan de Donkerstraat in Harderwijk op dinsdag 19 januari begint om 20 uur. Na een inleiding door Maarten Wispelwey is gelegenheid tot het stellen van vragen. Hierna volgt een discussie over de diverse mogelijkheden om de eeuwenoude vondsten een zichtbare plek te geven in de toekomst.