Eerste schets van toekomstig openbaar vervoer op de Noord-Veluwe

Gepubliceerd: 19 januari 2016

Eerste schets van toekomstig openbaar vervoer op de Noord-Veluwe

Het openbaar vervoer verandert en er ontstaan nieuwe mobiliteitsideeen om die vraag te beantwoorden. Op basis van de Visie openbaar vervoer Gelderland is er daarom een eerste schets gemaakt van het toekomstige openbaar vervoer op de Noord-Veluwe. De schets is het resultaat van diverse regionale werksessies met de provincie Gelderland, de regiogemeenten, de vervoerders en de consumentenorganisaties. Regio Noord-Veluwe fungeerde hierbij als spin in het web.

Niet alleen verandert de vraag naar mobiliteit en komen er nieuwe mobiliteitsideeen beschikbaar, ook moet er efficienter worden omgegaan met de beschikbare financiele middelen. Te vaak rijden er (nagenoeg) lege bussen. Dat zal aangepast worden, soms vervangen, soms versterkt. In de eerste schets van het toekomstige openbaar vervoer op de Noord-Veluwe wordt onderscheid gemaakt in Vastnet, Flexnet en Basismobiliteit.

Vastnet

Het Vastnet is een solide (boven)provinciaal netwerk van openbaar vervoer. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de Veluwelijn tussen Arnhem, Apeldoorn en Zwolle. Het Vastnet heeft een relatie met het openbaar vervoer per spoor, een nauwe relatie met voor- en natransport met de fiets en kent een dienstregeling van zeven dagen per week van `s ochtends vroeg tot 's avonds laat.

Flexnet

Aansluitend op het Vastnet is er het Flexnet. De naam zegt het al, dit betreft een flexibel netwerk van openbaar vervoer met:

* flexibiliteit naar tijd: openingstijden openbaar vervoer;

* flexibiliteit naar plaats: wel/niet standaard halte aan doen, deur als halte;

* flexibiliteit naar lijnvoering: wel/niet vast lijnvoering, routes;

* flexibiliteit naar systeem/materieel/uitvoering: ov- busje, buurtbus, deelauto, deelfiets etc.

Een voorbeeld zou kunnen zijn een bus die vijf dagen per week rijdt, van 7.00 uur tot 19.00 uur. In de ochtend- en avondspits met een frequentie van twee keer per uur met een grote bus en buiten deze uren met een klein busje of auto met een frequentie van een keer per uur.

Basismobiliteit

Basismobiliteit is een vangnet voor de OV-reiziger als lijndienstvervoer niet (meer) beschikbaar is. Maar basismobiliteit is meer. De provincie Gelderland stopt per 1 januari 2017 met de huidige Regiotaxi. De provincie gaat zich richten op het Vastnet en Flexnet van het openbaar vervoer. De Regiotaxi - aangevuld met (op termijn) leerlingenvervoer en wellicht Wmo-vervoer, AWBZ-vervoer, WSW-vervoer en vrijwilligersvervoer of lokale initiatieven - valt met ingang van 1 januari 2017 onder de noemer regionale basismobiliteit.

Om basismobiliteit op de Noord-Veluwe te garanderen zullen de betrokken gemeenten dit vanaf 1 januari 2017 zelf moeten organiseren. Basismobiliteit wordt daarbij beschreven als een (vervoer)voorziening waarbij iedereen zich zelfstandig tegen een redelijk tarief kan verplaatsen.

Hoe nu verder?

De resultaten uit de regionale bijeenkomsten over de toekomst van het openbaar vervoer wil de provincie Gelderland in twee fasen aanbieden aan de Provinciale Staten. In april 2016 met een opinierend stuk en in juni 2016 met een besluitvormend stuk.

Voordat dat gebeurt is er nog een aantal keer terugkoppeling naar de bestuurders van de regiogemeenten, waarbij aandacht wordt besteed aan de verschillende belangen die er spelen, de discussiepunten die naar boven komen en de schetsen voor het toekomstig Vastnet en Flexnet. Ook is er aandacht voor de samenhang met het project Basismobiliteit.

Voorlichting richting de raadsleden van de regiogemeenten vindt plaats op woensdag 10 februari tijdens de regionale raadsbijeenkomst in het RNV-gebouw.