PVV wil einde aan toeslagenservice voor statushouders

Vragen van de leden Fritsma en Wilders (beiden PVV) aan de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie over het door het COA verzorgen van huur- en zorgtoeslag voor statushouders (*).

1.) Waarom wordt voor houders van verblijfsvergunningen met spoed huur- en zorgtoeslag geregeld en voor Nederlanders niet? ( https://vng.nl/files/vng/brief-naar-gemeenten-actie-huurcontract-aanleveren.pdf )

2.) Gaat u nu ook de aanvragen voor huur- en zorgtoeslag voor gewone Nederlanders regelen, of blijft u Nederlanders structureel slechter behandelen dan statushouders?

3.) Bent u bereid om dit walgelijke meten met twee maten onmiddellijk te staken en het `toeslagenservicepunt' voor statushouders op te heffen? Zo neen, waarom niet?

4.) Bent u eindelijk bereid om de Nederlandse grenzen te sluiten voor asielzoekers in plaats van hen hier op te vangen, hen met voorrang huurwoningen te geven en voor hen alle toeslagen te regelen? Zo neen, waarom niet?

Tekst van de bijlage: https://vng.nl/files/vng/brief-naar-gemeenten-actie-huurcontract-aanleveren.pdf

van COA, Centraal Orgaan opvang Asielzoekers

Betreft: Snellere toekenning belastingtoeslagen vergunninghouders

Aan de Nederlandse gemeenten,

De vergunninghouders die in uw gemeente huisvesting ontvangen, beschikken meestal over weinig financiële middelen. Behalve hun bijstandsuitkering hebben zij met name huur - en zorgtoeslagen nodig om rond te kunnen komen. Als vreemdelingen die toeslagen aanvragen, duurt het maanden voordat zij de toeslagen daadwerkelijk ontvangen. Intussen zijn de schulden al fors opgelopen en soms gaan woningcorporaties zelfs na verloop van tijd over tot uitzetting. Met alle kosten en maatschappelijke problemen van dien. Als VluchtelingenWerk de aanvragen doet, gaat het veel sneller vanwege speciale afspraken met de Belastingdienst. Maar VluchtelingenWerk werkt niet in alle gemeenten.

Om nu alle vergunninghouders, gemeenten en woningcorporaties van dienst te zijn, wil het COA samen met de Belastingdienst een pilot uitvoeren om de huur- en zorgtoeslagen centraal voor iedereen aan te gaan vragen. Dat dit leidt tot snellere uitbetaling komt omdat het COA een betrouwbare partner is voor de Belastingdienst. Het COA beschikt over veel gegevens en kent de aanvrager persoonlijk waardoor deze zich onder andere niet meer persoonlijk bij een Belastingkantoor hoeft te melden. Hiermee kunnen de reguliere aanvragen van vergunninghouders binnen de algemeen wettelijke termijn van 6 tot 8 weken uitbetaald worden.

In de bijlage geven we enige achtergrond bij de pilot die COA en Belastingdienst vanaf 1 november gaan starten.

Om te kunnen slagen in de opzet heeft het COA dringend de medewerking van de gemeenten nodig. Gemeenten beschikken over de huurcontracten waarin de gegevens staan die nodig zijn voor de aanvraag. Wij roepen de gemeenten dan ook op vanaf nu het huurcontract van iedere vergunninghouder via scan- to -mail naar toeslagen@coa.nl te sturen zodat het COA de aanvragen voor vergunninghouders kan verzorgen. Voorkom schulden bij uw nieuwe inwoners en help ons de aanvragen voor hen te doen!

Bijlage bij brief Snellere toekenning belastingtoeslagen vergunninghouders

Pilot Toeslagenservicepunt (aanvraag huur- en zorgtoeslag)

Per 1 november 2015 zal het COA de pilot Toeslagenservicepunt (aanvraag huur- en zorgtoeslag) starten. Op het hoofdkantoor in Rijswijk zal een team medewerkers 8 maanden lang de aanvraag huur- en zorgtoeslag van de Belastingdienst verzorgen voor vergunninghouders. Het doel van de pilot is ervoor zorgen dat alle vergunninghouders sneller een toeslag ontvangen zodat zij zonder een te grote, financiële achterstand aan zelfstandige huisvesting kunnen beginnen. Daarnaast wordt beoogd dat hiermee de uitstroom uit de opvang bespoedigd wordt zodat die ruimte voor nieuwe asielzoekers gebruikt kan worden. Als gemeente organiseert u de huisvesting van vergunninghouders in uw gemeente. Medewerking van gemeenten aan deze pilot is cruciaal voor het slagen van de pilot.

Korte beschrijving van de pilot

De aanvraag van huur- en zorgtoeslagen voor vergunninghouders zal verzorgd worden door een team medewerkers via een door de Belastingdienst beschikbaar gestelde token. Door deze token hoeft de Belastingdienst geen ‘extra’ check op de vergunninghouders meer uit te voeren. De meest complicerende factor voor vergunninghouders om toeslagen tijdig (=binnen enkele weken na huisvesting) te ontvangen is de Wet aanpak fraude toeslagen en fiscaliteit uit 2014 die onrechtmatige aanvragen moet tegengaan. De uitvoering van deze wet zorgt voor een vertraging in de verwerking van de toeslagen aangevraagd door vergunninghouders. De Belastingdienst doet een zogenoemde 100%- controle voor ‘onbekende aanvragers’ op basis van deze wet. Alle vergunninghouders zijn ‘onbekende aanvragers’ waardoor de wachttijd voor besluitvorming en toekenning voor hun toeslagen nu soms 6 maanden bedraagt en zelfs verder kan oplopen. Waar medewerkers of vrijwilligers van VluchtelingenWerk de aanvragen doen, gaat het wel sneller omdat ook zij speciale afspraken hebben met de Belastingdienst. Deze samenwerking met de Belastingdienst blijft voortbestaan voor waar zich nog mogelijke problemen voor vergunninghouders met de toekenning of voortzetting van toeslagen, eenmaal in de gemeente, voordoen.

Met de pilot van het COA wordt nu beoogd de duur van het aanvraagproces voor álle vergunninghouders te bekorten zodat zij allemaal sneller en financieel beter geëquippeerd kunnen uitstromen. De beoogde tijdswinst in deze pilot heeft dus te maken met deze specifieke tokens van de Belastingdienst waardoor de extra check op vergunninghouders komt te vervallen. Dat kan omdat het COA een betrouwbare partner is voor de Belastingdienst. Het COA beschikt over veel gegevens en kent de aanvrager persoonlijk waardoor deze zich onder andere niet meer persoonlijk bij een Belastingkantoor hoeft te melden. Hierdoor kan de uitbetaling van toeslagen aan vergunninghouders versneld worden.

Deze pilot kan alleen uitgevoerd worden als het team medewerkers dat de aanvraag indient, de beschikking heeft over een aantal gegevens waarvan het huurcontract de bron is. Om aan dit huurcontract te komen, willen wij van gemeenten het huurcontract via scan- to -mail naar toeslagen@coa.nl ontvangen zodat de aanvragen voor vergunninghouders verzorgd kunnen worden. Wij zullen ook woningcorporaties attenderen de huurcontracten via scan- to -mail naar toeslagen@coa.nl te sturen. We hebben liever dat huurcontracten dubbel opgestuurd worden dan niet.