Aanslagbiljetten gemeentelijke belastingen/WOZ-beschikking - gemeent..


Binnenkort ontvangt u de jaarlijkse aanslag gemeentelijke belastingen/WOZ-beschikking 2016.

Geen acceptgirokaarten bij aanslagbiljet

Sinds 1 januari 2014 heeft de gemeente Heerde de acceptgirokaart als betaalmogelijkheid afgeschaft en treft u bij belastingaanslagen en facturen geen acceptgirokaarten meer aan. U kunt de gemeente blijven betalen via automatische incasso, internetbankieren of een overschrijving bij de bank.

WOZ-taxatieverslag

De waarde van uw pand is bepaald met behulp van marktgegevens die het waardeniveau per

1 januari 2015 weergeven. De gegevens op basis waarvan de taxatie is uitgevoerd kunt u vinden in het WOZ-taxatieverslag. Via www.heerde.nl kunt u het taxatieverslag van uw eigen pand opvragen. Lukt dit niet, dan kunt u bij de gemeente Heerde een taxatieverslag opvragen. Verder kunt u op
www.MijnOverheid.nl veel van uw persoonlijke gegevens raadplegen.

Op afspraak WOZ bezwaar met taxateur bespreken

Als volgens u bepaalde gegevens niet juist zijn, kunnen we mogelijk de WOZ-waarde en de aanslag ambtshalve herzien. Neemt u dan eerst telefonisch contact met ons op. Uiteraard kunt u ook een afspraak maken voor een gesprek.

Afspraak mogelijk met taxateur

Op de maandagen 1 en 8 februari tussen 14.00-19.00 uur kunt u op afspraak uw WOZ-bezwaar met de taxateur bespreken. Dat kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. Om een afspraak te maken belt u met (0578) 69 94 94.

Overige informatie

Meer informatie vindt u op www.heerde.nl. Heeft u nog vragen over het aanslagbiljet of de WOZ-beschikking, neem dan gerust contact op met het team Burgerzaken en Belastingen van de gemeente Heerde.

Bezwaar via no cure, no pay-bureau

Via advertenties of reclamefolders bieden bureaus en makelaars zich aan om voor burgers bezwaar te maken tegen de WOZ-beschikking van de gemeente. Argumenten zoals: "WOZ-waarde te hoog? Wij maken gratis bezwaar voor u!" worden gebruikt om hen kosteloos (no cure, no pay) in te schakelen voor
het indienen van een bezwaarschrift. Het klinkt mooi, maar hoe werkt het nu eigenlijk?

Werkwijze no cure, no pay-bureaus

Het is belangrijk om te weten dat deze bureaus en makelaars voor zaken waarbij het bezwaar terecht is en de WOZ-waarde is verlaagd, een kostenvergoeding van de gemeente krijgen. Afhankelijk van de afhandeling van het bezwaarschrift voor een woning kan deze vergoeding

EUR 244,- tot EUR 688,- bedragen. In de praktijk komt het er op neer dat als in een bezwaarprocedure in 2015 de WOZ-waarde van een woning met EUR 10.000,- wordt verlaagd, dit een vermindering van de aanslag onroerende zaakbelasting oplevert van EUR 15,92.

De gemeente moet het bureau of de makelaar vervolgens EUR 244,- of meer voor zijn werkzaamheden betalen. Deze kostenvergoedingen worden meegenomen in het tarief van de onroerende zaakbelasting voor het volgende belastingjaar. Uiteindelijk worden alle belastingbetalers met deze extra kosten
geconfronteerd.

Onjuiste WOZ-waarde?

De gemeente doet haar best de WOZ-waarde zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Als u van mening

bent dat er een fout is gemaakt, vragen wij u te bellen met (0578) 69 94 94. Wij nemen de aanslag en/of de WOZ-beschikking dan met u door. Komen we er samen niet uit, dan kunt u alsnog schriftelijk bezwaar maken. Het bezwaar moet u binnen zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet bij
de heffingsambtenaar van de gemeente Heerde indienen.

Wij willen graag dat de WOZ-waarde klopt, net als u. Als blijkt dat wij een fout hebben gemaakt bij het vaststellen van uw WOZ-waarde passen we deze voor u aan. Wij helpen u graag en altijd gratis!