Verkeerscontrole gericht op gevaarlijk rijgedrag door afleiding


Verkeerscontrole gericht op gevaarlijk rijgedrag door afleiding

Laatste update:
28-01-2016 | 15:43

Woordvoering:
Zeeland-West-Brabant - mediadesk West

Goes - Op twee achtereenvolgende dagen heeft de politie een controle gehouden op gevaarlijk rijgedrag. De actie was speciaal gericht op het niet handsfree bellen en sms'en.

Op 26 januari en 27 januari van 10.00-17.00 uur surveilleerden twee onopvallende politievoertuigen in Zeeland en vooral binnen het Oosterschelde Bekken. Op de Rijksweg A58 en de Deltaweg richting Zierikzee en Goes werden 35 personen zijn in totaal bekeurd.



o 7 voor het vasthouden van een mobiele telefoon (sms/whatsappen)



o 28 voor het mobiel bellen, waaronder 6 chauffeurs van een vrachtwagencombinatie.



Algemeen

In het drukke en vaak onvoorspelbare verkeer moet je als automobilist al je aandacht kunnen concentreren op de weg. Gebruik van elektronische apparatuur leidt de aandacht af. Voor je eigen veiligheid en die van anderen is het daarom beter tijdens het rijden niet te bellen of je navigatie te
bedienen. En tv of DVD kijken achter het stuur is natuurlijk helemaal af te raden.



Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden

Bij de meerderheid van alle ongevallen en bijna-ongevallen speelt enige vorm van afleiding of onoplettendheid een rol in de drie seconden voorafgaand aan het (bijna-)ongeval.



Wanneer automobilisten er tijdens het rijden hun gedachten niet bij hebben, wordt hun reactietijd langer en vertonen ze afwijkend gedrag. Uit onderzoek blijkt dat telefoneren een sterker negatief effect heeft op de rijvaardigheid dan enkele glazen alcohol. Sms'en heeft zelfs nog grotere
gevolgen dan bellen omdat hier meerdere types afleiding gelijktijdig plaatsvinden. Vooral de visuele afleiding is groot: automobilisten die tijdens het rijden sms'en spenderen 400% meer tijd met hun ogen van de weg dan automobilisten die niet sms'en. Bij het gebruik van de sms-functie blijken
mensen langzamer te reageren op informatie en rijden ze langzamer, slingeren ze meer en kijken ze minder op de weg dan bij het gebruik van de belfunctie. Zij nemen hun omgeving minder goed waar en ook remmen ze later en harder, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.



Handheld bellen tijdens het rijden

Handheld bellen is wettelijk verboden en er wordt scherp op gecontroleerd. Daar zijn goede redenen voor. Want door het gesprek ben je niet alleen met je gedachten ergens anders dan bij de weg, maar je hebt ook slechts een hand beschikbaar voor het sturen en schakelen. Hier geldt maar een
advies: niet doen!



Handsfree bellen tijdens het rijden

Handsfree bellen lijkt veiliger, omdat je beide handen aan het stuur hebt. Het is wettelijk toegestaan. Maar uit onderzoek blijkt dat ook handsfree bellen de aandacht sterk afleidt van waar je eigenlijk mee bezig moet zijn: het verkeer. En ook als je handsfree belt moet je op het scherm van de
telefoon een nummer zoeken. Wil je geconcentreerd achter het stuur zitten, dan is het aan te raden helemaal niet handsfree te bellen. Of in ieder geval zo min mogelijk.







. Tips voor handsfree gebeld worden tijdens het rijden



1 Zet je telefoon tijdens het rijden uit of op de voicemail.



2 Neem je het gesprek aan, zeg dan direct dat je achter het stuur zit en het daarom graag kort wil houden.



3 Vraag of het gesprek ook op een later tijdstip kan plaats vinden. Vindt de beller dat goed, spreek dan af terug te bellen vanaf je bestemming of een parkeerplaats.



. Tips voor zelf handsfree bellen tijdens het rijden



1 Begin alleen een gesprek als het echt noodzakelijk is.



2 Hou het gesprek zo kort en feitelijk mogelijk. Vermijd ingewikkelde en emotionele discussies, want die vergen veel aandacht.



3 Duurt het gesprek langer dan gepland, stel dan voor opnieuw te bellen zodra je je bestemming hebt bereikt of een parkeerplaats hebt gevonden.



. Gebruik van navigatie-apparatuur



Ook voor het bedienen van navigatie heb je een hand nodig om het adres in te toetsen. Daar komt nog bij dat je ogen voor bepaalde tijd gericht zijn op het scherm, en dus niet op de weg. Bedienen van navigatie tijdens het rijden is officieel niet verboden, maar voor de veiligheid is het veel
beter het apparaat voor vertrek of op een parkeerplaats in te stellen.



. Tips voor verantwoord omgaan met navigatie



1 Stel je navigatie in voordat je gaat rijden. Wacht met wegrijden tot de route is berekend.



2 Zorg voor een regelmatige update van je navigatie. Dat voorkomt dat je onderweg opnieuw je bestemming moet invoeren.



3 Wil je onderweg een andere bestemming invoeren, zoek dan een parkeerplaats waar je dat veilig kan doen.