Zes winnnende ontwerpen van wedstrijd het Kekke Rek

Persbericht

28 januari 2016

Zes winnnende ontwerpen van wedstrijd het Kekke Rek

De komende 99 dagen zullen vijf fabrikanten zes ontwerpen van fietsrekken realiseren. Juryvoorzitter gedeputeerde Jan Markink maakte dit vandaag bekend tijdens de kick off van de 99 dagen campagne van de Giro d’Italia. Nog voor de Big Start van de Giro Gelderland zullen de vier winnende ontwerpers hun idee werkelijkheid zien worden. Martijn Schoots viel met drie ontwerpen in de prijzen. Naast hem wonnen de ontwerpen van Bob Vroegh, Iris van der Rest en Tjeerd Bloothoofd.

De jury heeft eerst uit de 44 inzendingen de 9 origineelste en creatiefste geselecteerd. De inzendingen waren gecodeerd zodat de jury niet wist van wie welke inzending was. Daarna zijn deze 9 ontwerpen beoordeeld op functionaliteit en maakbaarheid. De ontwerpen van Marleen Kip, Zeno Hodes en Steven Gerritsen vond de jury creatief en interessant, maar moeilijk uitvoerbaar. De zes ontwerpen die originaliteit aan maakbaarheid wisten te koppelen, hebben de ontwerpwedstrijd gewonnen.

Fabrikanten

Deze kekste rekken worden daadwerkelijk gemaakt en geplaatst op locaties die de gemeenten Arnhem, Nijmegen en Apeldoorn zullen aanwijzen. De fabrikanten VelopA, Erdi, Jan Kuipers Nunspeet en Armada Mobility zullen elk een ontwerp realiseren. Lo Minck gaat de uitdaging aan om twee ontwerpen te realiseren in 99 dagen.

Expositie

Vanaf zaterdag 30 januari zijn de ontwerpen te zien in LEV Cycling Café, Koningsstraat 26a in Arnhem. Iedereen is daar welkom. Naast de ontwerpen van het Kekke Rek is daar ook de tandem te zien waarmee Bernard Leene en Daan van Dijk goud pakten tijdens de Olympische Spelen in Amsterdam van 1928.

Meer informatie over de prijsvraag is te vinden op www.hetkekkerek.nl. Meer informatie over de Giro Gelderland is te vinden op www.GiroGelderland.nl.

Bijlage: juryrapport met afbeeldingen van de winnende ontwerpen.

Juryverslag het Kekke Rek

Aan de ontwerpwedstrijd het Kekke Rek kan iedereen meedoen. Wel is de medewerking gezocht van diverse opleidingen, zowel in de provincie Gelderland, als elders in het land. Daar waren diverse design opleidingen bij. Deelname was anoniem en ging via een code. De jury had dus geen idee wie een ontwerp gemaakt had. Het kon net ze goed een tweedejaars student zijn of een gevestigd ontwerper. In totaal zijn 66 codes aangevraagd, dit leidde tot wel 44 inzendingen. Een heel mooi resultaat.

In principe beantwoorden de inzendingen aan de uitgangspunten van de prijsvraag. De jury is van mening dat er zeer leuke inzendingen bij zitten. De prijsvraag heeft de deelnemers duidelijk geïnspireerd. Het ontwerpen van een maakbaar en praktisch fietsrek bleek echter niet altijd mee te vallen.

De jury heeft in twee rondes gewerkt. In de eerste ronde heeft de jury puur gekeken naar originaliteit en creativiteit. In deze ronde vielen 35 ontwerpen af en bleven er 9 over. Tijdens de 2de ronde werd van deze 9 ontwerpen de functionaliteit en maakbaarheid beoordeeld. Dit juryrapport richt zich verder op de inzendingen die de 2de ronde hebben behaald. Dat betekent dat er in dit juryverslag eerst drie ontwerpen worden besproken die wel de 2de ronde haalden, en dus ook zeer interessant waren, maar niet geschikt zijn gevonden voor uitvoering.

In totaal hebben uiteindelijk 5 fabrikanten aangegeven dat zij mee willen doen aan deze prijsvraag voor het uitvoeren van een winnend model. Voorwaarde was wel dat de jury alle ontwerpen interessant genoeg zou vinden om ook uitgevoerd en geplaatst te worden .Deze overweging is door de jury meegenomen. Uiteindelijk heeft dit geleid tot 6 winnende modellen.

Inzending 19; van Marleen Kip. Dit is een simpel en mooi ontwerp. Mooie vorm, speels gedaan. Een mooi ontwerp waarin twee fietsen kunnen staan. Hoe licht en speels het ook oogt, de jury vond het ontwerp niet uitvoerbaar. Niet alleen het vlechtwerk lijkt niet maakbaar zonder hoge kosten van gietwerk, ook de plaatsing in een harde bestrating werd eveneens gezien als een risico.

Inzending 26; Tree stand van Zeno Hodes. De low-tec uitvoering met een tijdelijk karakter is spannend. De gedachte van een tijdelijk fietsrek, wat vervolgens weer via de composthoop verder wordt opgeruimd, vond de jury goed gevonden. Maar de uitwerking was echter onvoldoende sterk om met dit ontwerp door te gaan.

Inzending. 60, het fietswoordenrek van Steven Gerritsen. Dit ontwerp werd door de jury omschreven als een grafisch mooi ontwerp. Strak vormgegeven. Door de gekozen woorden een knipoog naar de fietser; kogellager, binnenband en derailleur. Het ontwerp is echter niet goed als fietsrek herkenbaar. En het is onvoldoende duidelijk hoe in dit ontwerp het stallen plaats moet vinden.

En dan de winnaars.

Inschrijving 5; de fietskaart-fietsen-stalling van Bob Vroegh. De jury vond dit een conceptueel interessante combinatie – een fietskaart en een fietsrek, al is het stallen van de fiets wel summier uitgewerkt. Het is niet duidelijk hoe de fietsen goed gestald kunnen worden. De jury geeft de inzender de voordeel van de twijfel om in de uitwerkingsfase deze tekortkomingen nog glad te strijken.

Inschrijving 13; hekwerken van Martijn Schoots. Een ludiek idee met een goed verhaal. In Nederland zijn hekwerken als vanouds als fietsrekken gebruikt, waar de fietsen aan vastgeketend kunnen worden. Hoe mooi is het beeld dat niet alleen de fiets in Nederland zo herkenbaar is, maar dat een mooie opgepimpte Nederlandse omafiets vast wordt gezet aan het hekwerk van Downing Street nr.10? Het leuke van dit concept is dat het allemaal verschillende hekwerken kunnen zijn. De gekozen variant moet wel een referentie hebben met de omgeving waarin dit hekwerk wordt geplaatst.

Inschrijving 17; 200% , van Martijn Schoots. Het is ludiek door de schaalsprong. Dit ontwerp gebruikt een klassieker in de fietsrekken, die hier extra groot wordt uitgevoerd. Het originele ontwerp had een groot nadeel. Als het fout ging, en bijvoorbeeld de fiets omviel of om werd geduwd, dat je voorwiel kon beschadigen. Het risico van een voorwielklemmer is door het model zo groot uit te voeren simpel opgelost. Je maakt je fiets eraan vast door het model als een fietsnietje te gebruiken.

Inschrijving 23; altijd onderweg, eveneens van Martijn Schoots. Weer een conceptueel sterk verhaal, en een bijzondere manier om naar fietsen en fietsstallen te kijken. Het is een mooie reeks van rekken, waarbij er minimaal 2 of 3 bij elkaar moeten staan om het verhaal te vertellen. De ontwerpen zijn simpel, eenvoudig, maar goed vormgegeven. De uitvoering vraagt wel om een goeie detaillering.

Inschrijving 40; Fiets – het fietsenrek van Iris van der Rest. Ook dit ontwerp is simpel en ludiek bedacht. Met een mooie knipoog naar het standaard fietsnietje. De standaard nietjes die zijn saai, dit is een speelse variant. Het model wordt gezien als een aanmoediging om te fietsen. Bij de uitvoerig is het van belang dat de verwijzing naar het traditionele fietsnietje wel sterk wordt gehandhaafd.

En tenslotte inschrijving 52; T-reks van Tjeerd Bloothoofd. Een heerlijk robuust model van ruw (corten) staal, gecombineerd met de subtiliteit van een gelaserd fietslogo. Dit is een ontwerp dat geschikt is voor een bijzondere stedenbouwkundige omgeving. Een echte eyecatcher. Het ontwerp heef door zijn robuustheid en eenvoud ook een multifunctioneel potentieel. Bij voorbeeld, als een ramkraak-beschermer, zit- of speelaanleiding. Een bijzonder kek rek als afsluiter van deze prijsvraag.

De jury dankt alle deelnemers voor hun enthousiasme en feliciteert de winnaars van harte. De jury wenst de winnaars heel veel succes in de verdere uitwerking en bij de realisatie van zes kekke fietsrekken.

De jury

Jan Markink, gedeputeerde van de provincie Gelderland (voorzitter)

Stefan Bendiks, ontwerpbureau Artgineering

Ton Kooymans, Creative Fort

Hein den Hartog, gemeente Arnhem