TreinTramBus in de bres voor S-net Antwerpen


zaterdag, 30 januari 2016 17:32

Voorstadstrein essentieel om Antwerpse mobiliteit in vlot te trekken

Antwerpen-centraalReizigersvereniging TreinTramBus reageert scherp op de stelling van minister Galant dat de Antwerpse voorstadstreinen nog lang moeten wachten. Ook zonder dure infrastructuurwerken van het voorstadsnet morgen van start gaan.

Minister Galant stopt het Antwerps voorstadsnet voor lange tijd in de koelkast. Dat schrijven enkele kranten vandaag. Ze stelt dat de investeringen in de eerste plaats naar het Brussels voorstadsnet moeten gaan, maar ook dat laat nog jaren op zich wachten.

"Minister Galant slaat de bal mis", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "In tegenstelling tot Brussel zijn in Antwerpen nauwelijks infrastructuurwerken nodig om een voorstadsnet uit de grond te stampen. De Noord-Zuidtunnel onder de stad, als essentiele schakel, is al enkele
jaren in gebruik, en naar het zuiden (Mechelen, Boom) en het noorden (Noorderkempen, Essenkeren) is voldoende capaciteit voorhanden voor een frequente treindienst. De treinen kunnen dus morgen beginnen rijden zonder dure bijkomende ingrepen. Meer voorstadstreinen, gekoppeld aan
tariefintegratie met De Lijn, zijn essentieel om Antwerpen bereikbaar te houden tijdens de Oosterweelwerken. Een voorstadstrein kan immers een autofile van 5 km vervangen "

Een frequent spoornet is het beste middel om de mobiliteit rond Antwerpen, maar ook rond Gent, weer vlot te trekken. Met 2 tot 4 stoptreinen per uur in alle richtingen wordt de trein een aantrekkelijk alternatief voor de files, veel meer dan de bus dit ooit zal kunnen. De trein kan uitgroeien
tot ruggengraat van het openbaar vervoer in een ruime regio rond beide grote steden. TreinTramBus nodigt minister Galant dan ook uit voor een ritje over de onderbenutte spoorlijn Antwerpen-Boom.



Share/Save/Bookmark