Meer ondersteuning voor leraren moet werkdruk verminderen


03-02-2016
Werkgeverszaken

Om de werkdruk in het basisonderwijs te verminderen, zouden leraren meer administratieve ondersteuning moeten krijgen. Ook meer mogelijkheden voor ruimere inzet van ICT in de klas zouden een oplossing kunnen bieden. Dat stelt de PO-Raad in een brief aan de Kamercommissie Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap, die vanmiddag met staatssecretaris Dekker (Onderwijs) debatteert over werkdruk in het basisonderwijs en de Regeldrukagenda.

Onderzoek van De Monitor

Leraren in het basisonderwijs gaan gebukt onder een te hoge werkdruk. Meer dan de helft van hen vindt de druk onacceptabel. In 2012 was 41 procent hier ontevreden over, zo bleek eerder deze maand uit onderzoek van televisieprogramma De Monitor onder 861 leraren. Het risico op uitval is daarmee
groot en de kwaliteit van het onderwijs kan in het geding komen, luidt de conclusie.

Volgens De Monitor zijn onder meer administratieve werkzaamheden, het bijwerken van dossiers en het afleggen van verantwoording debet aan de werkdruk. De PO-Raad herkent dit beeld en vindt het zorgelijk dat de sector zo wordt overvraagd. Ze vindt dat leraren juist zoveel mogelijk tijd moeten
kunnen besteden aan hun leerlingen.

Meer ondersteuning voor professionals

Door de kleinschaligheid van het primair onderwijs en de geringe overhead, doen leraren zelf het administratief werk. Dit kost tijd en gaat ten koste van het primaire proces: het lesgeven. Per honderd leraren, zijn er gemiddeld drie ondersteuners. Ter vergelijking: in het mbo zij dat er
veertien. In de brief aan de Kamercommissie vraagt de PO-Raad daarom om meer ondersteuning voor de professionals in het primair onderwijs.

Naast ondersteuning op personeel vlak, zouden ook mogelijkheden voor ruimer gebruik van ICT in het primaire proces ondersteuning bieden. Met digitaal lesmateriaal heeft een leraar sneller inzicht in de leerprestaties van leerlingen en worden de opbrengsten ook geautomatiseerd in het
leerlingvolgsysteem ingevoerd. Dit scheelt nakijkwerk en handmatig inkloppen. De investeringen die hiervoor nodig zijn, kunnen echter niet uit de huidige budgetten worden bekostigd. Scholen kunnen hierdoor noodgedwongen slechts hele kleine stapjes zetten. Daarom vraagt de PO-Raad de Kamer toe
te zien op het mogelijk maken van een brede invoering van ICT in de klas.

Tot slot vraagt de PO-Raad de aandacht van de Kamer voor de implementatietijd en inspanning die nieuwe ontwikkelingen en nieuwe regelgeving vergen. Ook al hebben deze voor het Rijk soms geen financiele consequenties, dit geldt niet voor de praktijk.

Blog Simone Walvisch

Lees ook de blog die Simone Walvisch, vicevoorzitter van de PO-Raad, schreef over regeldruk in het primair onderwijs.

Laatst gewijzigd:
woensdag 3 februari 2016