Evenementen: praat mee en doe mee


8 februari 2016

Evenementen zijn belangrijk voor een levendige gemeente. De gemeente Brummen wil initiatiefnemers en organisatoren dan ook ondersteunen. Daarom heeft de gemeenteraad een subsidiepot beschikbaar gesteld met een plafond van 40.000 euro voor nieuwe evenementen. Tegelijkertijd wil de gemeente
duidelijke kaders schetsen voor de organisatie van evenementen. Want we hebben ook een rol op het gebied van veiligheid en handhaving. De startnotitie Evenementenbeleid geeft een voorzet voor heldere richtlijnen. Op basis van deze notitie willen we het beleid samen met betrokken partijen
opnieuw vorm geven.

Balans in levendigheid en veiligheid

Van pinkstermarkt tot kermis en van lezing tot concert: in de gemeente Brummen zijn regelmatig evenementen. Dat houdt onze gemeente levendig. Mensen kunnen elkaar hier ontmoeten, drinken of eten samen wat en zorgen zo ook vaak voor extra bestedingen in de plaatselijke horeca en winkels.
Daarnaast onderstrepen evenementen het imago van Brummen als een gemeente waar het fijn wonen, werken en recreeren is. Maar evenementen moeten ook veilig zijn voor inwoners en bezoekers. Dat vraagt om een goede inventarisatie en controle. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld geluidsoverlast en
bereikbaarheid. Met een nieuw evenementenbeleid wil de gemeente een goede balans vinden tussen stimuleren en reguleren van evenementen.

Heldere kaders

"Een helder evenementenbeleid met duidelijke kaders is voor iedereen belangrijk", vindt burgemeester Alex van Hedel. "Voor de organisatoren van evenementen, maar ook voor onze inwoners. Daarom willen we er zoveel mogelijk partijen bij betrekken. De startnotitie vormt hierbij het uitgangspunt.
Er staan richtlijnen in op het gebied van vergunningverlening en het inschatten van veiligheidsrisico's. Ook de wettelijke - landelijke en lokale - regels komen aan bod. Plus praktische zaken zoals verkeersmaatregelen en parkeren. Verder stellen we voor om de meerjarenvergunning af te
schaffen. De wereld verandert, dus is het belangrijk om elk jaar de vergunning opnieuw te bekijken. Natuurlijk met zo min mogelijk rompslomp voor de organisatoren. Ander nieuws voor organisatoren: we willen de leges voor een vergunningaanvraag afschaffen."

Inspreekavond

Iedereen kan tot en met 22 februari per e-mail reageren op de startnotitie. Geef daarbij aan om welk hoofdstuk, paragraaf en paginanummer het gaat. Daarnaast wisselen we graag met elkaar van gedachten over het evenementenbeleid tijdens een inspreekavond op donderdag 25 februari. Deze vindt
plaats in het gemeentehuis aan de Engelenburgerlaan in Brummen en begint om 20.00 uur. Aanmelden voor deze bijeenkomst kan bij Ingrid Grouwstra: i.grouwstra@remove-this.brummen.nl.

Subsidieregeling

In afwachting van het definitieve evenementenbeleid hebben burgemeester en wethouders een tijdelijke subsidieregeling vastgesteld voor 2016. "De subsidie is met name bedoeld voor nieuwe evenementen, die passen bij de recreatieve kernwaarden van de gemeente Brummen", legt wethouder Luuk Tuiten
uit. "Dat zijn de Veluwe, natuur, papier, landgoederen en de IJssel. Organisatoren kunnen vanaf de start van een evenement drie jaar lang in aanmerking komen voor subsidie."

Wilt u een evenement organiseren dat past bij een van deze kernwaarden? Dan kunt u vanaf de start van het evenement drie jaar lang in aanmerking komen voor subsidie. Wilt u daarvan gebruik maken, vul dan voor 1 maart 2016 het aanvraagformulier Subsidie Evenementen op het digitale loket in. Ook
na deze datum kunt u in aanmerking komen voor subsidie zolang het subsidieplafond nog niet bereikt is.