IkPas campagne gaat van start


Splinter, F. (Fabiola)

De vastenavend is momenteel druk aan de gang. Een feest met veel vermaak en plezier, zang en dans en ... alcoholische dranken. De periode na dit festijn is een goed moment voor bezinning. Dan komt de IkPas campagne goed van pas.
IkPas is de beweging in Nederland voor het tijdelijk stoppen van het drinken van alcohol. 30 of 40 dagen zonder alcohol?! Durf jij de uitdaging aan? Doe dan mee met de IkPas campagne vanaf 10 februari (40 dagen) of vanaf 1 maart (30 dagen).

De initiatiefnemers van IkPas zijn onder meer de gezamenlijke GGD'en en instellingen voor verslavingszorg in Nederland, het Trimbosinstituut en de Hogeschool Windesheim.

Nederlanders zijn steeds meer gewend geraakt om bij meer gelegenheden (en dus vaker) te drinken. Uit onderzoek blijkt dat 35% van de ondervraagde vrouwen, ouder dan 50 jaar en liefst 50% van de mannen in die leeftijd op minimaal 4 dagen in de week drinken. Ook jongeren drinken frequent. 20%
drinkt minimaal 10 keer per maand, dus zeker zo'n 3 keer in de week.

Ik ben de BOB

De benaming `IkPas' is bedoeld om kort en krachtig een antwoord te hebben in situaties waarin alcohol wordt aangeboden. Net zoals `ik ben de `BOB' volstaat als uitleg bij het niet drinken van alcohol door de chauffeur.

De resultaten van `IkPas' zijn positief: een grote groep deelnemers blijkt weken na de actie zich meer bewust te zijn van de eigen drinkpatronen, minder te drinken, zich fitter te voelen en beter te slapen. Een andere reden voor deelname van volwassenen/ouders is het geven van een
goed voorbeeld aan hun kinderen.

Meedoen

Je kunt in je eentje deelnemen aan IkPas, maar het is natuurlijk fijner om de uitdaging met z'n tweeen aan te gaan, of met z'n drieen, of met de hele volleybalclub, of met je collega's, of met de hele straat. Kortom, zoek iemand met wie je de tijd door komt en aan wie je steun hebt. Zo hou je
het makkelijker vol want: samen sta je sterk!

Wil je meer informatie en/of meedoen? Ga dan naar de website http://www.ikpas.nl

Poster IkPas campagne