Zwarte Piet en de oerkracht van de Nederlandse cultuur

Ondanks de pretentieuze aanhef in de crowdfunding pitch voor dit verhaal, zal dit toch wel niet het laatste woord in de zwartepietendiscussie zijn. De Nieuwsbankredactie is een jaar bezig geweest met research naar voor- en tegenargumenten op het web nadat, meer dan een jaar geleden, 'Het Zwarte Piet Smoelenboek, De vele gezichten van Piet in heden en verleden' verscheen. Het Smoelenboek wilde aantonen dat tegenstanders van Zwarte Piet ongelijk hebben, en de schrijvers ervan hoopten zo deze discussie voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen. Na een jaar blijkt dat helaas niet gelukt. En ook dit verhaal zal aan de discussie geen einde maken. Maar, net als het Smoelenboek, kunnen we proberen fabels en feiten te scheiden. Probleem is dat het in deze discussie meestal niet over feiten gaat maar over meningen en over zindelijk argumenteren.

Iedereen heeft een mening over Zwarte Piet, niet omdat je tegenwoordig overal een mening over zou moeten hebben maar omdat iedereen een eigen emotionele ervaring heeft met dit fenomeen. En dat maakt verschil want als je zou denken dat 'zwarte' mensen Zwarte Piet racistisch vinden en blanke mensen niet, dat blijkt niet te kloppen. De scheidslijn loopt tussen de mensen die als kind in Nederland Sinterklaas hebben meegemaakt, als gelovige dus én met een zwarte Zwarte Piet, en zij die Sinterklaas kennen vanuit de Antillen en Suriname, of alleen maar van horen zeggen en er nooit in geloofd hebben. Uit de vele getuigenissen op internet en artikelen in de media blijkt dat deze laatste groep zonder uitzondering Sinterklaas een raar feest vindt en Zwarte Piet racistisch. De eerste reactie van voormalige Sinterklaas gelovigen uit Nederland blijkt steeds andersom te zijn. Zij zien niet wat er mis zou zijn met een zwarte Piet.

Onder invloed van de discussie ontstaat daar wel een splitsing. De ene groep kan wel begrijpen dat anderen Zwarte Piet als een uiting van racisme zien, de andere groep voelt zich alleen maar aangevallen en beledigd. Zo erg beledigd dat de lomperiken onder hen beginnen te schelden en zelfs ronduit racistische taal uitslaan. Het Zwarte Piet Smoelenboek, hierna kortweg Smoelenboek genoemd, blijkt een handzame hulp bij het duiden van deze verwarring.

Quinsy Gario

De discussie over de vraag of Zwarte Piet zwart moet blijven barstte in alle hevigheid los nadat de moeder van performance kunstenaar Quinsy Gario hem op een dag belde en vertelde dat een collega haar Zwarte Piet had genoemd. “Zij was even naar buiten gegaan en toen ze binnen kwam zei haar collega ten overstaan van aanwezige klanten: 'We vroegen ons al af waar onze Zwarte Piet was en daar ben je dan.' Onthutst, gekwetst en beledigd wist ze er geen raad mee.” In de talkshow Pauw en Witteman vertelde Quinsy 7 oktober 2013 dat dàt het moment was waarop hij dacht "Dit kan zo niet langer". Als performance kunstenaar besloot hij er een project van te maken. Hij bedrukte enkele t-shirts met de kreet "Zwarte Piet is Racisme" en op 12 november 2011 toog hij samen met Jerry King Luther Afriyie, ook bekend als rapper Kno’Ledge Cesare, met de Deense antropologe Siri Venning en met Steffi Weber, studente journalistiek, naar de Sinterklaasintocht in Dordrecht.

Gario en Afriyie posteerden zich met hun t-shirt duidelijk zichtbaar langs de kant. Politie-agenten besloten na enig geaarzel dat deze meningsuiting op deze plek een verstoring van de openbare orde was, werkten Gario op de grond en hielden hem in een nekklem in afwachting van het arrestantenbusje. Ook Afriyie, Venning en Weber werden gearresteerd.

Twee jaar later, 7 oktober 2013, zegt Gario in het programma Pauw en Witteman: “Wat mij betreft staat Zwarte Piet voor een koloniale oprisping. Het is een relikwie uit 1851 bedacht door Jan Schenkman en dat is 12 jaar voor de afschaffing van de slavernij en wij voeren dat toneelstukje constant elk jaar weer op. Het lijkt alsof we terug willen keren naar die periode waarin ik een tot slaaf gemaakte mens was en dat ik eigendom zou zijn van een van u en daar ben ik dus tegen.”

Is Zwarte Piet een slaaf?

Dit is-gelijk-teken van Quinsy Gario tussen 'Zwarte Piet' en 'slavernij' wekte zowel verbazing als woede bij wie het Sinterklaasfeest uit eigen ervaring kennen. Verbazing bij hen die dachten 'goh, ik heb bij Zwarte Piet nooit aan slavernij gedacht' en woede bij hen die dachten 'wie denkt die zwarte wel dat hij is dat hij ons zo durft te beledigen'. De laatste groep domineerde al snel de discussie op sociale media en internetforums met veel geschreeuw en getier, eerst op Gario en iedereen die het met hem eens was maar tenslotte op zwarten in het algemeen, intellektuelen en buitenlanders. En niet te vergeten op elkaar.

Ja, natuurlijk is Zwarte Piet racisme schreef GeenStijl op 3-11-2012, een jaar na het gebeuren in Dordrecht:
"Gordels om, hoofdsteun recht, twee handen aan het stuur, we gaan het gewoon zeggen. Hier. En nu. Komt 'ie. Zwarte Piet is racisme. Daar. Zwart op wit. Kan niemand omheen. Nu is het een ding. Wij zeggen dat Zwarte Piet racisme is. Oh, sorry, zeiden we Zwarte Piet? We bedoelen natuurlijk gewoon blackface. U weet wel, het vuig racistische blackface waarmee we een maand lang negers uitlachen, voor lul zetten en belachelijk maken. Er is geen enkel argument te bedenken om een racistische tumor als Zwarte Piet in 2012 te accepteren in een democratische, beschaafde en ontwikkelde samenleving als Nederland. Er zijn wel een aantal hele grote argumenten te bedenken om het PepernootRacisme aan te passen aan de huidige denkbeelden over de mensheid."
Sommige reaguurders voelden zich ronduit verraden en vroegen zich verbijsterd af of het standpunt van GeenStijl misschien sarcastisch was bedoeld. Anderen zochten naarstig naar argumenten die GeenStijl vergeten zou hebben.

"Het Zwarte Piet Smoelenboek, De vele gezichten van Piet in heden en verleden" verscheen 30 november 2014 onder eindredactie van Inge Schuiten, student cultuurwetenschappen, bij uitgeverij De Graveinse Abeel. Met veel plaatjes uit de cultuurgeschiedenis van Zwarte Piet toont het aan dat cultuurhistorisch gezien Zwarte Piet niet uit de slavernij voortkomt maar uit de indo-germaanse mythologie die overal in Europa sporen heeft nagelaten van het geloof in een oppergod die voor de winterse zonnewende jacht maakte op een andere godheid die de zon verdonkeremaand zou hebben en dreigde de aarde voor goed te verduisteren. Deze oppergod, Wodan geheten, werd daarbij geholpen door zijn knecht Oel die door de rookgaten in de hutten van de gelovigen controleerde of de mensen wel genoeg offers brachten om deze jacht mede mogelijk te maken. Zo kreeg Oel een gezicht zwart van het roet. Dat is dus de oorspronkelijke smoel niet alleen van Zwarte Piet in Nederland en Vlaanderen, maar ook van Knecht Ruprecht in Duitsland, Krampus in Oostenrijk, Sunderklaas op Texel, Haji Firuz in Iran, Schmützli in Zwitserland, Père Fouettard in Frankrijk en diverse andere nazaten van deze Oel in diverse volkeren van Indo-Germaanse oorsprong. Met veel oude prenten, tekeningen, schilderijen, gravures en facsimiles maakt het Smoelenboek ook aannemelijk dat Jan Schenkman de knecht van Sinterklaas niet als slaaf heeft bedoeld maar gewoon als knecht in loondienst.

Door het Christendom veranderde Wodan in Sinterklaas en Oel in Zwarte Piet. Maar niet de lieve Zwarte Piet en Sinterklaas die we heden ten dage zien. Allerlei monsterlijke gebruiken en tradities passeren de revue waarbij de grootste gemene deler toch wel de angst is die deze beide heren stoute kinderen en huwbare meisjes inboezemden. Het Smoelenboek spreekt met veel waardering over de documentaire "Zwartgemaakt" van Arnold Jan Scheer. Hij schreef ook het boek Wild Geraas waarvan alleen al de trailer je de stuipen op het lijf jaagt.