Verslag eerste overleg ABNAMRO


Verslag eerste overleg ABNAMRO

Geplaatst op 11 februari 2016
[IMG]
Op woensdag 10 februari 2016 zaten de bank en De Unie weer bij elkaar. Nu om eens bij te praten over de recente ontwikkelingen. De cao-afspraken vergen ook onze aandacht, want daarin zitten veel actiepunten.

Algemene punten

* Allereerst spraken wij over de switch van functies van Hilde Garssen en Gert Jan Meppelink (Senior Managing Director Business Services binnen TOPS) Met de laatste gaan wij als nieuwe HR directeur natuurlijk nader kennismaken, want hij moet onze cao- en sociaal plan-afspraken dragen. Wij
zijn ook benieuwd naar zijn HR visie.
* Strategieproject Connect 202
Na de IPO moet er een strategie voor ABN AMRO klaarliggen, moet de "Stip aan de horizon" vastliggen, wat niet wil zeggen dat de IPO-planning tot 2019 nu wordt vervangen; die wordt aangevuld.

Cao-teksten

Wij gaan veel inspanning plegen om de arbeidsvoorwaarden cao-teksten op of rond 9 maart 2016 klaar te hebben. Tegen die tijd is er ook een animatiefilmpje over de cao klaar en een interactieve pdf-file. Dit moet ertoe bijdragen dat de afspraken voor eenieder toegankelijk worden en ook dat
medewerker en leidinggevende hierover in gesprek gaan.
Voor het leesbaar maken van het sociaal plan hebben wij veel meer tijd nodig. Daarom herschrijven wij het verlengde sociaal plan 2016 niet. Die vullen wij aan met de nieuwe afspraken.
Het sociaal plan 2017-2020 ondergaat wel een vernieuwingsslag: Beter leesbaar en beter om in op te zoeken.
Dat is nodig, omdat bij de uitleg over de cao niet zo heel veel medewerkers de kans te baat namen om te vernemen wat zij er nu aan kunnen hebben. Bij elkaar ongeveer 120 medewerkers, inclusief leden van de medezeggenschap.
Gelukkig hebben ca. 180 HR- en MT-medewerkers ook workshops bijgewoond. Dus al met al is bij collega's of leidinggevenden ook informatie te krijgen. En natuurlijk bij De Unie, je eigen vakorganisatie.


Talent2Grow

Dit nieuwe systeem is niet alleen een softwareprogramma. Module voor module introduceert de bank dit ontwikkelings- en performancesysteem. De start met het leeraanbod was niet helemaal super, maar daar zit nu verbetering in. Nu komt ook de afsprakenmodule voor je ontwikkeling en je
performance.

* Voor 1 maart kun je als medewerker het portal in om je eigen opvatting over ontwikkeling en target in te vullen, eventueel kan de "bibliotheek" je daarbij helpen.
* Op 1 maart gaat de portal open voor je leidinggevende, die dan jouw resultaatafspraken en opleidingen kan inzien en dat gebruikt voor het gesprek met jou en eventueel bijstelt.
* Per 1 april moet alles erin zitten, dan sluit ook het portal en kun je van deze afspraken alleen afwijken als je daarover rapporteert in het systeem.
* De tussentijdse gesprekken, die wij vroeger wel BILA's noemden maar die niet altijd werden vastgelegd, moeten nu wel in het systeem komen. Dat is ook handig voor jezelf, omdat je daarmee ook de afspraken met en toezeggingen van jouw leidinggevende vastlegt.
* Aan het eind van het jaar geef je zelf aan wat je performance zou moeten zijn met de onderbouwing. Dat kan de leidinggevende accepteren. Zo niet, dan moet hij, vanuit de vastgelegde verslaglegging, de argumenten aandragen en het gesprek met je aangaan.

Iedereen vindt het heel spannend hoe deze toch wel nieuwe werkwijze gaat lopen. Er is dus ook een speciale Helpdesk ingericht. Daarnaast schreef de bank een brochure met een Q&A en een hulpvragenrubriek. Allemaal gericht op het op gang brengen van het gesprek.
De slechte ervaringen met de learning-module is de bank aan het oplossen. Er zijn nu al minder problemen dan in het begin.

Werkdrukonderzoek

ASC: het onderzoek van de 3-B's (bank-bonden-Beter) is nu afgerond. Het actieplan bespreken de partijen volgende week vrijdag. Om een idee te geven: de bevindingen zijn uitgemond in 42 actiepunten. Voor 2016 moeten er 25 acties worden uitgevoerd. Dat is dus nog een hele kluif.
Cao-afspraak: in de nieuwe cao is ook een afspraak gemaakt voor een andere afdeling. De bonden hebben een afdeling aangedragen. De bank is nu aan het onderzoeken of het daar kan en zo niet, waar dan wel. De volgende keer meer.


Wanneer geldt welk sociaal plan?

Het wordt nu wel erg ingewikkeld, omdat wij in de systematiek een wijziging hebben afgesproken.

1. Mensen die zijn aangezegd voor 1-1-2016 vallen onder het sociaal plan 2013 tot en met 2015.
2. Mensen die na 1-1-2016 zijn aangezegd, maar boventallig zijn voor 1-1-2017 vallen onder het sociaal plan 2016.
3. Mensen die boventallig zijn na 2017 vallen onder het sociaal plan 2017-2020
Als je wordt aangezegd is de aanzeggingsperiode 3 maanden, voordat je boventallig bent (als je tenminste intern geen andere functie hebt gevonden). Na die drie maanden heb je de keuze tussen vertrek met volledige premie of gebruik maken van het Redeployment Centre. Op dat keuzemoment ben
je boventallig geworden.

Diverse zaken

* Afkoop hypotheekrentevergoeding voor 5 jaar voor mensen die in Spring zitten. De bank onderzoekt of hiertoe de mogelijkheid bestaat. Dat lijkt er overigens nog niet op.
* Pensioenachterstand ex-Bouwfondsers. De bank kan geen aanvulling geven, want dan zou het opgeplust worden tot een Uitkeringsregeling in plaats van het behoud van een DC-regeling zoals het nu is. Wij gaan verder naar mogelijkheden kijken hoe de achterstand van pensioenopbouw ten opzichte
van alle andere ABN AMRO-medewerkers kan worden vermeden resp. ingehaald.



Contact

Voor vragen kun je contact op nemen door een e-mail te sturen naar Hans de Jong of hem te bellen op telefoonnummer 06-52522009.

Informatie

Sectoren: Finance