Reparatie tracebesluit RingZuid Groningen schiet ernstig tekort

De minister heeft woensdag het reparatiebesluit voor de zuidelijke ringweg bekend gemaakt. De reparatie was nodig omdat de Raad van State vorig jaar oordeelde dat de minister haar huiswerk niet goed had gedaan. Een aantal belangrijke zaken ontbraken nog in het besluit, zoals een

verkeersveiligheidsonderzoek en een degelijke onderbouwing van enkele keuzes. Ook liet de zorgvuldigheid van het besluit te wensen over. Het project valt onder de Crisis- en herstelwet, wat betekent dat de procedures sneller en beknopter moeten worden afgehandeld. Uit het aanvullende onderzoek

komen echter ernstige tekortkomingen in het wegontwerp naar voren.

verkeersveiligheidsonderzoek

De Stichting Leefomgeving had bij de Raad van State aangedragen dat de minister onvoldoende onderzoek naar de verkeersveiligheid had laten doen. Het onderzoek dat de minister nu alsnog door een onafhankelijke auditor heeft laten uitvoeren maakt duidelijk dat het ontwerp op een fors aantal

punten inderdaad niet veilig is. Er worden zelfs 16 ernstige afwijkingen met een serieus ongevalsrisico beschreven. Zo staat er in het rapport:

"Vanwege de gestelde randvoorwaarden resulteert dit in een ontwerp dat zelfs niet altijd aan de minimale eisen voldoet. Stapeling van minimale eisen geeft een extra risicovol ontwerp."

Op verschillende plaatsen wordt door de veiligheidsexperts aangedrongen op verbreding of verlenging van in- of uitvoegstroken. Ook wordt gesteld dat sommige toeritten beter geschrapt kunnen worden, en zelfs om een van de deksels omhoog te brengen of in te korten. Het onderstreept opnieuw de

gebrekkige onderbouwing van het ontwerp dat, als de Raad van State niet om reparatie had gevraagd, ongewijzigd zou zijn gerealiseerd. De minister pakt echter slechts een klein deel van deze gevaarlijke wegsituaties aan. Opvallend is dat er geen enkele maatregel in de verdiepte ligging wordt

getroffen. Hier bevinden zich een aantal gevaarlijke in- en uitvoegstroken en is het zicht beperkt. Ook zijn om kosten te besparen de rijstroken versmald en ontbreekt er een vluchtstrook. De grote wegvervoerders hebben eerder al gewaarschuwd voor de gevaren van deze situatie en de gevolgen

daarvan voor de doorstroming. De veiligheidsexpers komen nu tot de conclusie dat de vluchtstrook nodig is. Deze zal er bovendien niet toe leiden dat auto's te hard gaan rijden, zoals de projectorganisatie altijd heeft beweerd.

De minister moest ook onderbouwen waarom de fietstunnel bij de Papiermolen zou moeten verdwijnen. Dat ook dit met kostenbesparing te maken heeft zal niet verbazen. De andere argumenten, dat de tunnel sociaal onveilig zou zijn en te scherpe bochten zou hebben, zijn discutabel. Het is jammer dat

de gemeenteraad zich hier nooit over heeft laten horen. Een vergelijkbaar tunnelproject elders in de stad zou uitgebreid zijn besproken. Nu wordt het, als onderdeel van een rijksproject, door de raad voor zoete koek geslikt.

Verder gaat de minister alsnog een extra geluidsscherm plaatsen bij de woning aan de Papiermolenlaan en zijn de plannen voor de voetgangersbrug iets gedetailleerder uitgewerkt. De minister stelt dat deze brug ook door vleermuizen kan worden gebruikt.

De Stichting betreurt het dat de minister niet wat meer ambitie heeft getoond en het hele plan direct naar de prullenbak heeft verwezen: "Het is triest om te zien dat dit gebrekkig onderbouwde en overhaaste besluit niet meer aandacht van de minister, gemeente en provincie heeft gekregen. Het

is duidelijk dat het ontwerp voor het gegeven budget simpelweg niet veilig in te passen is. We zullen daarom de Raad van State vragen kritischer naar het plan te kijken dan ze tot nu toe heeft gedaan", aldus een woordvoerder van de Stichting.

De Raad van State hoopt in de zomer een einduitspraak over de ringweg te kunnen doen.

De minister heeft gisteren het reparatiebesluit voor de zuidelijke ringweg bekend gemaakt. De reparatie was nodig omdat de Raad van State vorig jaar oordeelde dat de minister haar huiswerk niet goed had gedaan. Een aantal belangrijke zaken ontbraken nog in het besluit, zoals een

verkeersveiligheidsonderzoek en een degelijke onderbouwing van gemaakte keuzes. Ook qua zorgvuldigheid liet het besluit te wensen over. Het project valt onder de Crisis- en herstelwet, wat betekent dat de procedures sneller en beperkter moeten worden afgehandeld. Uit het aanvullende onderzoek

komen echter ernstige tekortkomingen in het wegontwerp naar voren.

Verkeersveiligheidsonderzoek

De Stichting Leefomgeving had bij de RvS aangedragen dat de minister onvoldoende onderzoek naar de verkeersveiligheid had gedaan. Het onderzoek dat de minister nu alsnog heeft uitgevoerd maakt duidelijk dat het voorliggende ontwerp op een fors aantal punten inderdaad onveilig is. Er worden

zelfs 16 ernstige afwijkingen met een serieus ongevalsrisico beschreven. Zo staat er in het rapport:

"Vanwege de gestelde randvoorwaarden resulteert dit in een ontwerp dat zelfs niet altijd aan de minimale eisen voldoet. Stapeling van minimale eisen geeft een extra risicovol ontwerp."

Op verschillende wegdelen wordt aangedrongen op verbreding of verlenging van in- of uitvoegstroken. Ook wordt gesteld dat sommige toeritten beter geschrapt kunnen worden. De minister past echter slechts een klein deel van deze gevaarlijke wegsituaties aan. Het onderstreept nog eens de

gebrekkige onderbouwing van het eerdere ontwerp, dat als het aan de minister had gelegen, ongewijzigd zou zijn gebouwd. Opvallend is dat er geen enkele maatregel in de verdiepte ligging wordt getroffen. Hier bevinden zich een aantal gevaarlijke in- en uitvoegstroken en is het zicht beperkt.

Ook zijn om kosten te besparen de rijstroken versmald en ontbreekt er een vluchtstrook. Ook de grote wegvervoerders hebben gewaarschuwd voor de gevaren van deze situatie en de gevolgen voor de doorstroming.

De minister moest ook motiveren waarom de fietstunnel bij de Papiermolen zou moeten verdwijnen. Dat ook dit met kostenbesparing te maken heeft zal niemand verbazen. De andere argumenten, dat de tunnel sociaal onveilig zou zijn en te scherpe bochten zou hebben, zijn discutabel. Het is jammer

dat de gemeenteraad zich hier nooit over heeft laten horen. Een vergelijkbare zaak elders in de stad zou uitgebreid zijn besproken. Nu wordt het, als onderdeel van een mega-project, door de raad voor zoete koek geslikt.

Verder gaat de minister alsnog een extra geluidsscherm plaatsen bij een woning aan de Papiermolenlaan en zijn de plannen voor de voetgangersbrug wat gedetailleerder uitgewerkt. De minister stelt dat deze ook door vleermuizen moet worden gebruikt. Dit is echter niet erg geloofwaardig.

De stichting betreurt het dat de minister niet meer ambitie heeft getoond en het hele plan naar de prullenbak verwezen heeft: "Het is triest om te zien dat dit gebrekkig onderbouwde en haastige besluit niet meer aandacht van de minister, gemeente en provincie heeft gekregen. We bestuderen de

aanpassingen in de plannen en zullen de Raad van State vragen kritischer naar het plan te kijken dan ze tot nu toe heeft gedaan".

De Raad van State hoopt in de zomer een einduitspraak over de ringweg te kunnen doen.