Basisschool Driestromenland succesvol in ouderbetrokkenheid bij VVE


Geplaatst: 17-2-2016

Wethouder van onderwijs Elly van Wageningen heeft een bezoek gebracht aan peuterspeelzaal Dolfijntjes 2 van de SKL en basisschool Driestromenland om te zien hoe de Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) daar is opgezet.

Wethouder Van Wageningen praat met een leidster

Ontwikkeling

Deze locatie vult opvallend succesvol de ouderbetrokkenheid in, wat erg belangrijk is voor de (taal)ontwikkeling van het jonge kind. Lelystad zet in op VVE en daarbij is extra aandachtspunt de ouderbetrokkenheid. Dat staat beschreven in de Lokale Educatieve Agenda (LEA).

Felicitaties wethouder

De resultaten van de Voor- en vroegschools educatie (VVE) aanpak in Lelystad zijn goed. Dat zei de onderwijsinspectie in 2015 in haar rapport over de kwaliteit van VVE in Lelystad. Op een aantal punten is Lelystad een voorbeeld voor andere gemeenten. Zo is de doelgroep in Lelystad breed, omdat
er niet alleen gekeken wordt naar een taalachterstand. Het VVE-aanbod van alle partijen die hieraan meewerken, is samenhangend en sluit goed op elkaar aan. Vooraf stellen de VVE-partners duidelijke doelen en de resultaten worden goed gevolgd en gemeten. Ook uit de VVE monitor die de gemeente
zelf houdt, blijkt dat de resultaten van VVE goed zijn. De toetsresultaten op het gebied van taal van kinderen die VVE volgen, liggen zelfs boven het landelijk gemiddelde. Om dit resultaat te vieren bracht de wethouder tijdens het bezoek ook een cadeautje mee, een woordenboek voor peuters en
kleuters. Ook de andere VVE-locaties in Lelystad krijgen zo'n woordenboek, met de felicitaties van de wethouder.

Vroeg signaleren taalachterstand

Tijdens het bezoek kreeg wethouder Van Wageningen uitleg over de visie van Basisschool Driestromenland op ouderbetrokkenheid. Zo werkt de school nauw samen met de voorschool, peuterspeelzaak Dolfijntjes 2 van de Stichting Kinderopvang Lelystad (SKL). Door een goede overdracht tussen de
leidsters en de leerkrachten is er een bijna naadloze overgang van de VVE-peuterspeelzaal naar groep 1 op Driestromenland. De school staat midden in de wijk en er wordt samenwerking gezocht met verschillende partners in de wijk. Ook worden verschillende programma's succesvol ingezet, zoals:
Verteltassen, Boekenpret en de Schakelklas. Bij deze programma's zijn veel ouders intensief betrokken.

Wethouder kijkt mee

De wethouder keek tijdens het bezoek mee bij het maken van Verteltassen. Deze Verteltassen worden door ouders gemaakt. In de bibliotheek is de wethouder bijgepraat door de `biebmoeders', dit zijn moeders die iedere week op school komen om boeken uit te lenen aan de leerlingen van de school.
Bij de peuterspeelzaal zag ze de inloop van ouders, die samen met hun kinderen bezig waren met het thema `beroepen'. Ditmaal was het thema: Welkom in de kapsalon. De groepen 1 en 2 werken ook met het thema beroepen, ook daar heeft de wethouder een kijkje genomen. De kleuters hebben de
wethouder iets verteld over beroepen. Een van de kleuters heeft uitgelegd wat een stewardess doet.

Wat is VVE?

De gemeente Lelystad investeert volop in haar jongste inwoners. Op VVE-peuterspeelzalen en in de onderbouw van VVE-basisscholen krijgen kinderen die daar behoefte aan hebben extra aandacht. Het consultatiebureau of de leidster op de peuterspeelzaal constateert deze behoefte. Het doel van die
extra aandacht is het stimuleren van de ontwikkeling, met name op het terrein van taal, maar ook breder omdat jonge kinderen op allerlei manier leren. Daarmee hebben kinderen een grotere kans om zonder achterstand een start te maken in groep 3 van de basisschool. De VVE-peuterspeelzalen
gebruiken daarvoor het programma Kaleidoscoop. Dat is een bewezen succesvol programma. Ook op de VVE-basisscholen in groep 1 en 2 wordt met diverse succesvolle programma's extra aandacht aan de taalontwikkeling gegeven. Op deze manier krijgen kinderen over een langere periode de kans om een
ontwikkelingsachterstand in te halen.