Tracebesluit Ring Zuid op enkele punten aangepast

Tracebesluit Ring Zuid op enkele punten aangepast

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 17 februari 2016- Laatste update: 17 februari 2016 15:17 uur

Minister Schultz van Haegen heeft het plan voor de ombouw van de zuidelijke ringweg Groningen op enkele punten aangepast en nader onderbouwd, met instemming van de college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen en Gedeputeerde Staten van Groningen, die met het Rijk samenwerken in de stuurgroep Aanpak Ring Zuid.

Zo komt er een geluidsscherm aan de zuidkant van de ringweg, ter hoogte van zwembad De Papiermolen. Dit geluidsscherm voorkomt een te hoge geluidsbelasting van de voormalige badmeesterwoning bij de Papiermolen. Dat blijkt uit de wijziging van het Tracebesluit dat de minister vandaag naar de Raad van State heeft gestuurd. De Raad van State had enkele tekortkomingen in het Tracebesluit geconstateerd en de minister tot begin maart de tijd gegeven die te verbeteren of nader toe te lichten.

Geen fietstunnel bij Papiermolen

In opdracht van de Raad van State is ook nog eens goed gekeken naar de mogelijkheid en haalbaarheid van een tunnel, ter vervanging van de huidige tunnel voor voetgangers en fietsers. Daarvoor zijn verschillende alternatieven onderzocht, maar die stuiten op grote bezwaren, zo blijkt uit onderzoek dat hiernaar is gedaan. Een nieuwe tunnel zou in tegenstelling tot de huidige tunnel onder de grond komen te liggen en veel langer worden dan de tunnel van nu. De lange hellingbanen die daarvoor nodig zijn kunnen niet worden ingepast aan weerszijden van de ringweg. Ook is een tunnel ongewenst uit het oogpunt van sociale veiligheid en verkeersveiligheid.

Het verdwijnen van de huidige tunnel betekent ook dat een vliegroute voor vleermuizen vervalt. De Raad van State vond dat niet goed was aangegeven welke alternatieve routes de vleermuizen er voor terug kregen. Ook die tekortkoming is nu hersteld. Zo gaat de toekomstige voetgangersbrug als geluidsbaken voor vleermuizen dienen en komen er waar nodig geluidsbakens voor vleermuizen tijdens de bouwwerkzaamheden aan de ringweg.

Precieze locatie voetgangersbrug bepaald

Een andere wijziging is dat nu precies is vastgelegd waar de voetgangersbrug komt tussen de Papiermolen en de Rivierenbuurt. De Raad van State vond dat in het Tracebesluit onvoldoende nauwkeurig aangegeven, waardoor de privacy en het woon- en leefklimaat van omwonenden niet was gewaarborgd. De toegang tot de voetgangersbrug komt aan beide zijden op ten minste 20 meter van de erfgrens van deze woningen te liggen en wordt zo gebouwd dat inkijk in de woningen onmogelijk is. Fietsers mogen de voetgangersbrug ook gebruiken.

Adviezen

Een aantal van de adviezen van de auditors heeft de minister overgenomen, zoals het advies de asfaltstrook buiten de belijning van de rijweg te versmallen. De gedachte daarbij is dat een smallere weg langzaam rijden aanmoedigt en dat dat goed is voor de veiligheid. Een tweede aanpassing is het verdubbelen van de uitvoegstrook naar het Vrijheidsplein en Corpus den Hoorn, voor verkeer dat van west naar oost rijdt. Bij de Brailleweg wordt een geluidsscherm iets verder van de weg gezet, om weggebruikers een beter uitzicht op het kruispunt te bieden. Andere adviezen zijn niet overgenomen, zoals het advies vluchtzones aan te leggen in het verdiepte weggedeelte. Vluchtzones en een bredere weg zouden wegebruikers verleiden harder te rijden en dat is juist ongunstig voor de veiligheid. Die is nu gewaarborgd met een uitgebreid veiligheidsplan. Dat is de afgelopen jaren opgesteld samen met onder meer de politie, de brandweer en de ambulancedienst, het landelijke Steunpunt Tunnelveiligheid, de Verkeerscentrale voor Noord en Oost Nederland en de Veiligheidsregio.

Verkeersveiligheid nader belicht

De ombouw van de zuidelijke ringweg is bedoeld om de bereikbaarheid van Groningen te verbeteren, de weg beter in te passen in de stad en de verkeersveiligheid te vergroten. Over dat laatste punt is op aanwijzen van de Raad van State een zogenaamde audit opgesteld. Dat is een rapport met een beoordeling van het wegontwerp met het oog op de veiligheidseffecten voor de weggebruikers. Het rapport is opgesteld door onafhankelijke deskundigen en bevat een aantal adviezen. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat weggebruikers de weg begrijpen en hun handelen daarop afstemmen, zodat zij en anderen die veilig kunnen gebruiken. Een ander belangrijk uitgangspunt is dat de kans op letsel bij ongelukken zo veel mogelijk wordt beperkt.

De auditors stellen vast dat het ontwerp voor de zuidelijke ringweg op veel punten afwijkt van de handboeken en richtlijnen voor het ontwerp van dit soort type wegen. Dat komt doordat wegen met meer dan twee rijstroken gewoonlijk een maximumsnelheid van ten minste 100 km/uur hebben, en de zuidelijke ringweg een maximumsnelheid krijgt van 80 km/uur. Wegen met een maximumsnelheid van 80 km/uur hebben gewoonlijk niet meer dan twee rijstroken naast elkaar. De zuidelijke ringweg krijgt er op sommige punten vier. De situatie in Groningen vraagt dus om veel maatwerk, dat tijdens het ontwerpproces is bijgehouden in een logboek. Ook dit logboek is door de auditors betrokken bij het opstellen van hun rapport. De veiligheid van de weg wordt gewaarborgd door een combinatie van wegontwerp, inrichting (veel bomen en groene geluidsschermen) en technische maatregelen, zoals bewaking met camera's en detectielussen en de mogelijkheid de weg bij calamiteiten met behulp van matrixborden "af te kruisen".

Informatiebijeenkomsten op 25 februari en 9 maart

Belanghebbenden kunnen tegen de voorgestelde wijzigingen in beroep gaan bij de Raad van State. De beroepsprocedure begint donderdag 18 februari en eindigt op woensdag 30 maart. Het projectbureau Aanpak Ring Zuid organiseert hiervoor twee informatiebijeenkomsten in de Puddingfabriek. De eerste is op donderdag 25 februari, van 16.00 tot 21.00 uur, de tweede op woensdag 9 maart. Alle documenten die bij het wijzigingsbesluit horen, liggen ter inzage bij de gemeente, de provincie en het ministerie voor Infrastructuur en Milieu en zijn te vinden op aanpakringzuid.nl. Over de voorgestelde wijzingen wordt deze week huis-aan-huis een nieuwsbrief bezorgd in de zuidelijke stadswijken van Groningen.

Na afloop van de beroepstermijn buigt de Raad van State zich over de ingediende beroepen. Naar verwachting zal de Raad van State tegen de zomer een definitief oordeel vellen. Dan is bekend of de ombouw van de zuidelijke ringweg doorgaat. Het projectbureau Aanpak Ring Zuid verwacht in het tweede kwartaal de aannemer te hebben geselecteerd die het project kan uitvoeren. De aanbestedingsprocedure daarvoor is bijna afgerond. Volgens plan gaat het werk aan de ringweg begin 2017 van start en is de vernieuwde ringweg in 2020 klaar voor gebruik.

Meer informatie vindt u op de projectpagina A7/N7: aanpak zuidelijke ringweg Groningen.