Volgende stap voor ambtelijke samenvoeging Hillegom, Lisse en Teylin..


Volgende stap voor ambtelijke samenvoeging Hillegom, Lisse en Teylingen

Geplaatst op donderdag 17 december 2015
[IMG]

De colleges van de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen zijn weer een stap dichterbij hun gezamenlijke ambtelijke organisatie. Met het voorgenomen besluit van de colleges over het bedrijfsplan zijn zij dichterbij hun doel; een verbetering van de strategische positie van de gemeenten, een
verhoging van de kwaliteit, een vermindering van de kwetsbaarheid en minder kosten.

Door hun krachten te bundelen kunnen de gemeenten de complexe veranderingen in de maatschappij en de nieuwe gemeentelijke taken nog beter aan. Met deze samenwerking stijgt de dienstverlening voor inwoners en gemeentebesturen naar een nog hoger niveau, tegen minder kosten. Een grotere en
specialistische organisatie gaat zorgen voor een betere service en hogere kwaliteit van producten en adviezen.

Advies bedrijfsplan

Dinsdag 15 december stelden de colleges voorlopig het bedrijfsplan vast. Dit plan beschrijft gedetailleerd de gezamenlijke werkorganisatie en de weg daarnaar toe. Het is nu aan de bijzondere ondernemingsraad (BOR) om advies te geven. Ook informeren de colleges de gemeenteraden en gaan met hen
in gesprek. Met deze resultaten meegenomen, stellen de colleges op 26 januari 2016 definitief het bedrijfsplan vast. In maart 2016 nemen de raden dan een besluit over de invulling van de ambtelijke samenwerking.

Zelfstandige gemeenten

De gemeentebesturen blijven zelfstandig en verantwoordelijk voor hun eigen gemeente. De besturen kunnen straks rekenen op nog betere, duurzame adviezen. Ook ontstaat er ruimte voor nieuwe initiatieven, zoals het verder uitwerken van bijvoorbeeld overheidsparticipatie.

Moderne en efficiente dienstverlening

De dienstverlening van de gemeenten blijft lokaal en dichtbij inwoners en gemeentebesturen. Met een organisatie van deze omvang komen nieuwe technologieen en innovaties binnen het bereik van de drie gemeenten. Meer producten en diensten zijn straks digitaal te verkrijgen, maar ook blijft er
persoonlijke aandacht waar dat nodig is. Doordat medewerkers zich meer kunnen specialiseren zal de service en de kwaliteit van producten en adviezen toenemen. De bereikbaarheid van de gemeenten wordt beter, omdat medewerkers elkaar onderling kunnen vervangen.

Minder kosten

Met de samenvoeging besparen de gemeenten vanaf 2020 gezamenlijk 1,8 miljoen euro per jaar. De investering hiervoor is eenmalig 1,5 miljoen euro aan voorbereidingsbudget en 2,5 miljoen euro aan incidentele frictiekosten, dit zijn kosten voor een goede plaatsing van personeel en ICT.

Zorgvuldige en voortvarende start

Na de besluitvorming van de raden in maart 2016 start de implementatiefase. We werken dan aan een zorgvuldige en voortvarende start van de werkorganisatie. De dienstverlening aan inwoners en de gemeenteraden moet vanaf de start op 1 januari 2017 uitstekend zijn. Het personeel zal een nieuwe
plek in de organisatie krijgen en juridische en financiele zaken, zoals de begroting van de werkorganisatie moeten klaar gemaakt worden.



Bijlagen:

Bedrijfsplan werkorganisatie HLT Samen en het bijlagenboek bedrijfsplan HLT Samen