De psychologische ontwikkelingen van adolescenten in de boeken van Stephen King (Promotie) - Radboud Universiteit

Datum vrijdag 19 februari 2016 Tijd vanaf 16:30
Het werk van de populaire Amerikaanse (horror)auteur Stephen King is meer dan populaire sensatieliteratuur, dat benadrukt Joeri Pacolet in zijn proefschrift. Hij ontwikkelt nieuwe inzichten over een potentiele constructieve functie van Kings horrorverhalen om de psychologische ontwikkeling van adolescenten en hun ambivalente belevingswereld te bestuderen.
Het werk van de populaire Amerikaanse (horror)auteur Stephen King is meer dan populaire sensatieliteratuur, dat benadrukt Joeri Pacolet in zijn proefschrift. Hij ontwikkelt nieuwe inzichten over een potentiele constructieve functie van Kings horrorverhalen om de psychologische ontwikkeling van adolescenten en hun ambivalente belevingswereld te bestuderen. Pacolet analyseerde die romans van King waarin een schrijver centraal staat. Hij beargumenteert dat deze schrijvers tijdens hun adolescentie meer zijn dan rebels en destructief. Volgens Pacolet is het schrijverschap van deze personages een zoektocht naar een stabiele identiteit. Tijdens het schrijven van hun verhalen leren Kings schrijvers om te gaan met de dood, hun verbeelding af te stemmen op de realiteit, te reflecteren op hun lichamelijke ontwikkelingen in relatie tot hun zelfbeeld en leren zij hun ontluikende seksualiteit te verkennen.

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Letteren

Promovendus de heer J.F. Pacolet

Promotor(es) prof. dr. J.T.J. Bak

Copromotor(es) dr. E.J. van Leeuwen

Subtitel Stephen Kings transcendente schrijvers: een post-Jungiaanse analyse van de Puer Aeternus in Kings Fictie

Biografie

Joeri Pacolet (Sint-Truiden, Belgie, 1981) studeerde Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Maastricht en behaalde zijn lesbevoegdheid in Hasselt, Belgie. Pacolet is werkzaam als docent godsdienst, geschiedenis en filosofie in de regio Leiden. Hij houdt zich voornamelijk bezig met de toepassing van analytische psychologie op literatuur en populaire cultuur in relatie tot onderwijs.