Onlinegame Superboer gelanceerd

Donderdag 18 februari is bij de Noord-Brabantse melkveehouder Rene Vermunt (Etten-Leur) de onlinegame `Superboer' gelanceerd. Het spel biedt een inkijk in de keuken van de Nederlandse melkveehouderij, waarbij spelers gebruik maken van de actuele gegevens van het melkveebedrijf van Vermunt.

"Het gebruik van zogeheten `realtime data' in een online spel is uniek in de gamewereld", weet Carel de Vries, programmadirecteur van Courage. Het spel is gelanceerd door Courage en gameontwikkelaar Gamious.

Courage is de innovatieorganisatie van de Nederlandse melkveehouderij, opgericht en gefinancierd door LTO Nederland en de Nederlandse Zuivelorganisatie NZO. "Superboer is een nieuwe, innovatieve manier om de verbinding tussen sector en samenleving te verbeteren", aldus Kees Romijn, voorzitter van de vakgroep Melkveehouderij LTO Nederland, tijdens de lancering. Superboer wil een reeel beeld schetsen van de gang van zaken op een melkveebedrijf. "Geen propaganda, geen zware boodschappen", aldus De Vries. Wereldwijd is online `boertje spelen' overigens zeer populair, met als bekendste spelletjes Farmville en Hayday

Met Superboer kijken gamers mee over de schouder van Vermunt, zien hoeveel melk de koeien daadwerkelijk produceren en doen aan de hand daarvan voorspellingen over de melkproductie van de volgende dag. Hoe beter de voorspelling, hoe hoger de beloning voor de gamer. Met deze inkomsten kan de speler weer koeien kopen en zo zijn eigen veestapel opbouwen. Ondertussen kan de gamer een kijkje nemen in de stal en op het bedrijf van Vermunt, waar camera's 24 uur per dag de activiteiten registreren. Zelf de game spelen? Kijk op www.superboer.nl

19 februari 2016