Geen rijksgeld sociale veiligheid voor regionale vervoerders

Staatssecretaris Sharon Dijksma (IenM, PvdA) verwees in het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over Spoor op 17 februari, de streekvervoerders naar de provincies als zij meer geld willen voor sociale veiligheid in het regionaal openbaar vervoer. Dit deed zij naar aanleiding van de oproep van de regionale vervoerders om de toegezegde 10 miljoen euro voor Sociale Veiligheid niet alleen op het hoofdrailnet, maar ook in het regionaal vervoer in te zetten.

De toegezegde 10 miljoen wordt volgens Dijksma voor een gedeelte ingezet op generieke maatregelen waarvan ook de regionale vervoerders profiteren. Voor andere maatregelen is zij van mening dat de regionale vervoerders bij de provincies moeten aankloppen.

Kamer nog steeds ontevreden over prestaties NS op de hsl

Tijdens het debat was er veel teleurstelling over de prestaties van de NS in op de hogesnelheidslijn. De uitvalpercentages van meer dan 10% en het gebrek aan verbetering wekt steeds meer irritatie in de Kamer. De fracties van het CDA (lid Van Helvert) en de PVV-fractie (lid Madlener) verwoordden deze irritatie het scherpst. Er werd breed gepleit voor meer druk richting de NS voor het verhogen van de prestaties waarbij vooral het CDA en de PVV pleitten voor intrekken van de concessie van de NS op de hogesnelheidslijn op basis van het principe `three strikes out'.

Dijksma vroeg de Kamer om geduld en de kabinetsreactie op de aanbevelingen van parlementaire enquetecommissie van de Fyra af te wachten. Deze kabinetsreactie verschijnt dit voorjaar en zal ook ingaan op de ordening van de spoorsector. Daarin zal het kabinet naar verwachting ook richtinggevende uitspraken doen over de wenselijkheid van de activiteiten van de NS (via haar dochters Abellio en Qbuzz) op het regionaal spoor en in de regionale busvervoer.