Beroepsgoederenvervoer: We maken een nieuwe start.


Beroepsgoederenvervoer: We maken een nieuwe start.

Geplaatst op 11 februari 2016
[IMG]

Het is van onze kant een poosje stil geweest. Daarvoor onze excuses. Het is niet zo dat we niet met zaken aan de slag zijn geweest. Maar een recente wisseling van belangenbehartiger en de vele ontwikkelingen hebben ons genoodzaakt om even pas op de plaats te maken. Die tijd hebben we gebruikt
om de door ons te bewandelen route uit te stippelen. Wij zijn benieuwd naar jullie reacties.

Waar staat De Unie voor

De Unie wil als vakbond opkomen voor de belangen van alle groepen werknemers in het beroepsgoederenvervoer. Lastig, want in de huidige cao ligt het accent op de belangen van en regelgeving voor de chauffeurs. Logisch dat dit zo is gegroeid. Maar wij denken dat het door diverse ontwikkelingen
steeds belangrijker wordt om in de cao ook steeds meer aandacht te gaan schenken aan de andere groepen. Denk daarbij aan de mensen op de kantoren en in de logistiek. En bijvoorbeeld de kraandrijvers. Dit kan als zij ons duidelijk laten blijken het daarmee eens te zijn.

Met wie gaan we dat doen.

Na meerdere jaren namens De Unie jullie belangen te hebben behartigd, is Alex van der Molen inmiddels met pensioen. Ondergetekende heeft zijn rol overgenomen. Mijn naam is Ed Lecomte. Ik word bijgestaan door de leden van de bedrijfsledengroep (BLG). Een nu nog kleine, maar wel zeer
enthousiaste groep van jullie collega's. Die BLG kan vanuit de diverse groepen werknemers best wel wat versterking gebruiken. Want we hebben de komende tijd veel te doen. Heb je interesse? Stuur even een e-mail met daarin je naam, functie, bedrijf en contactgegevens. Wij nemen dan spoedig
contact met je op.

Enquete als een vertrekpunt.

Uit onze vorig jaar onder de chauffeurs gehouden enquete is duidelijk geworden dat maar liefst 96% van de ondervraagden heeft aangegeven dat handhaving van de Cao Beroepsgoederenvervoer een must is. Tegelijkertijd werd door 57% aangegeven dat de cao nu niet goed wordt nageleefd. En geeft 73%
aan dat de rijtijdenwet regelmatig wordt overschreden. Op deze enquete gaan we nog uitgebreider terugkomen. Dit zijn nog maar enkele van de uitkomsten die bijdragen aan ons beeld van een hoge werkdruk onder de chauffeurs. Naleving van cao en de rijtijdenwet staan bij ons hoog op de agenda. Dit
geldt ook voor een aantal andere zaken, waar we de komende weken nog bij jullie op terug gaan komen. En ondertussen zijn wij ook benieuwd naar de eventueel vergelijkbare signalen van de andere groepen werknemers?

Vooruitblik op de cao.

De cao heeft een looptijd tot en met 31 december 2016. Dit lijkt nog een eind weg, maar het is toch goed om samen alvast wat stappen te gaan maken. Naar verwachting zal er in het najaar begonnen worden met de onderhandelingen. Als De Unie willen we daarin vooral naar de toekomst gaan kijken.
Wat kunnen we aan de huidige opzet van de cao verbeteren om die beter te laten functioneren? De modernisering van de cao. De afgelopen maanden hebben cao-partijen daarover met elkaar informeel van gedachten gewisseld. Althans, dat was vooraf de bedoeling. Maar over de uiteindelijke uitkomst
van die sessies zijn wij niet zo enthousiast. Er is vooral gepraat over de al bekende, uiteenlopende standpunten van partijen. En over inhoudelijke onderwerpen voor de volgende cao.

Graag jullie reacties.

Het is erg belangrijk dat wij van eenieder van jullie een reactie gaan krijgen op deze brief. Zijn jullie het ermee eens of juist niet? En waarom dan? Wat denken jullie dat er met de cao moet gaan gebeuren? Welke nog niet genoemde onderwerpen verdienen onze aandacht? En natuurlijk herhalen we
ook hier onze oproep voor jullie deelname aan de BLG.

Reageren kan per e-mail aan Ed Lecomte

Tot slot

Een sterke De Unie is in jullie belang.

Informatie

Sectoren: Dienstverlening
Branche: Beroepsgoederenvervoer