We maken een nieuwe start.


We maken een nieuwe start.

Geplaatst op 03 februari 2016
[IMG]

Het is van de kant van De Unie een poosje stil geweest. Het is niet zo dat De Unie niet met zaken aan de slag zijn geweest. Maar een recente wisseling van belangenbehartiger en de vele ontwikkelingen hebben ons genoodzaakt om even pas op de plaats te maken. Die tijd was nodig om de te
bewandelen route uit te stippelen. Ik ben benieuwd naar jouw reactie.

Waar staat De Unie voor

De Unie wil als vakbond opkomen voor de belangen van alle groepen werknemers in het beroepsgoederenvervoer. Lastig, want in de huidige cao ligt het accent op de belangen van en regelgeving voor de chauffeurs. Logisch dat dit zo is gegroeid. Maar De Unie denkt dat het door diverse
ontwikkelingen steeds belangrijker wordt om in de cao ook meer aandacht te gaan schenken aan de andere groepen. Denk daarbij aan de mensen op de kantoren en in de logistiek. En bijvoorbeeld de kraandrijvers. Dit kan als zij ook duidelijk laten blijken het daarmee eens te zijn.

Met wie gaan we dat doen

Na meerdere jaren namens De Unie jouw belangen te hebben behartigd, is Alex van der Molen inmiddels met pensioen. Ik, Ed Lecomte, heb deze rol overgenomen. Ik word bijgestaan door de leden van de bedrijfsledengroep (BLG). Een nu nog kleine, maar wel zeer enthousiaste groep van jouw collega's.
Die BLG kan vanuit de diverse groepen werknemers best wel wat versterking gebruiken. Want we hebben de komende tijd veel te doen.
Heb je interesse? Stuur even een e-mail aan mij met daarin je naam, functie, bedrijf en contactgegevens. Ik neem dan spoedig contact met je op.

Enquete als vertrekpunt

Uit de vorig jaar onder de chauffeurs gehouden enquete is duidelijk geworden dat maar liefst 96% van de ondervraagden vindt dat handhaving van de cao Beroepsgoederenvervoer een must is. Tegelijkertijd vindt 57% dat de cao nu niet goed wordt nageleefd. En geeft 73% aan dat de rijtijdenwet
regelmatig wordt overschreden. Op deze enquete ga ik nog uitgebreider terugkomen. Dit zijn nog maar enkele van de uitkomsten die bijdragen aan het beeld van een hoge werkdruk onder de chauffeurs. Naleving van cao en de rijtijdenwet staan bij De Unie hoog op de agenda. Dit geldt ook voor een
aantal andere zaken, waar ik de komende weken nog bij jou en je collega's op terug ga komen. En ondertussen ben ik ook benieuwd naar de eventueel vergelijkbare signalen van de andere groepen werknemers?

Vooruitblik op de cao

De cao heeft een looptijd tot en met 31 december 2016. Dit lijkt nog een eind weg, maar het is toch goed om samen alvast wat stappen te gaan maken. Naar verwachting zal er in het najaar begonnen worden met de onderhandelingen. De Unie wil daarin vooral naar de toekomst kijken. Wat kan aan de
huidige opzet van de cao verbetert worden om deze beter te laten functioneren? De modernisering van de cao. De afgelopen maanden hebbende de cao-partijen daarover informeel met elkaar van gedachten gewisseld. Althans, dat was vooraf de bedoeling. Maar over de uiteindelijke uitkomst van die
sessies zijn we niet zo enthousiast. Er is vooral gepraat over de al bekende, uiteenlopende standpunten van partijen. En over inhoudelijke onderwerpen voor de volgende cao.

Vragen:

Voor meer informatie kun je contact op nemen met Ed Lecomte. Je kunt hem hier een e-mail sturen of hem bellen op 06 - 52 52 20 45

Informatie

Sectoren: Dienstverlening
Branche: Beroepsgoederenvervoer