Vijf geboden voor goed opdrachtgeverschap


24 februari 2016

Werken aan het Timmerhuis, het nieuwe stadskantoor van Rotterdam, was werken in de achtertuin van het stadhuis. Je hoeft alleen een straat over te steken tussen beide gebouwen. Het project heeft altijd onder een vergrootglas gelegen. Leon Wielaard, vastgoedontwikkelaar van de gemeente
Rotterdam, deelt vijf lessen uit negen jaar.

1 - Blijf baas over de kwaliteit

"Als opdrachtgever moet je heel goed weten wat je wilt. Bepaal jouw kaders en wat voor jou belangrijk is. In 2007 en 2008 hebben we als gemeente onze ambities bepaald voor de herontwikkeling van het stadskantoor. Hierbij moet je als opdrachtgever aan het stuur zitten. We hebben onze gedachten
goed uitgewerkt. Dat heeft zich uitbetaald bij de ontwerpwedstrijd die we uitschreven. Onze keuze voor het ontwerp van OMA werd voor de rechter betwist. Doordat wij onze keuze goed konden onderbouwen, stelde de rechter ons in het gelijk. Een ontwerp met zo'n impact mag je beoordelen op
kwaliteit, zoals wij deden. Dat vormt nu de basis voor hoe we als gemeente onze ontwerperselecties benaderen."

IMG_5320.jpg

Leon Wielaard in het Timmerhuis waar de 1e t/m de 5e verdieping het domein zijn van de ambtenaren.

2 - Timmer niet alles dicht

"Bij een project als het Timmerhuis weet je dat niet alle zaken vooraf zijn uit te werken. Je gaat in de loop van het traject onduidelijkheden of vragen tegenkomen. Dat hadden we hier met de gebogen gevel op de begane grond. Die hadden we zelf het minst goed uitgewerkt. We wisten alleen dat
het een soort transparant glazen gordijn moest worden. Als gemeente wilden we de innovatie uit de markt benutten. Bij het vaststellen van het contract hebben we onderkend dat dit soort vragen voorbij zouden komen. Dat geeft ruimte voor goede oplossingen. Een contract is een momentopname."

Timmerhuis_-5e_18-2000.jpg

"Sommige dingen uit het ontwerp worden pas in de uitvoering goed helder. Oorspronkelijk kwamen de stalen liggers en diagonalen van het atrium binnen de glazen wanden en dus binnen de werkruimtes. Niet ideaal. OMA wilde dat oplossen door ze buiten de werkruimtes te houden. Dat leek makkelijk en
goedkoop, maar Heijmans gaf aan dat het zo eenvoudig niet was. Het is gelukt doordat we met elkaar bereid waren te bekijken welke oplossing het beste voor allen was. Zo'n proces krijgt z'n loop en daarin moet je meegaan. Durf te blijven onderzoeken."

3 - Borg kwaliteit en durf te wisselen

"Het team dat wij als opdrachtgever tot en met voorlopig ontwerp hadden, hebben we overgedragen toen Heijmans was gecontracteerd. Dat is een belangrijke borging van kwaliteit en ideeen geweest."

"Wat ik een volgende keer nog meer zou doen is mock-ups maken. Mock-ups helpen je om echt gevoel bij een ontwerp en bij de materialen te krijgen. Daardoor kun je scherper met elkaar bediscussieren hoe je de kwaliteit gaat bereiken. Je moet niet zomaar tevreden zijn. Daarnaast zou ik daarbij
vaker om een 'second opinion' willen vragen. Alle betrokkenen zitten op een gegeven moment zo in het project dat de expertise van een buitenstaander het geheel scherper houdt."

Een mock-up is een tijdens de ontwerp- of productiefase op schaal of op ware grootte gemaakt model van een ontwerp of product.

"Een belangrijke les die ik laatst in een ander project zelf heb toegepast is dat je moet durven switchen in je team. Je kan best een heel capabel iemand in je team hebben, maar wanneer het niet klikt moet je durven wisselen. Heijmans heeft ook gedurfd om tijdens het project het team aan te
passen op de vraag die voorlag en dat heeft goed uitgepakt."

4 - Maak medeverantwoordelijk

"De opdracht voor het Timmerhuis omvatte het ontwikkelen van zo'n negentig appartementen op risico en het onderhoud van het gehele gebouw voor 15 jaar. Dat maakt dat er voor de opdrachtnemer ook een extra belang is om voor kwaliteit te kiezen. Bij de start hebben we ook sessies georganiseerd
waarin wij, OMA en Heijmans onze belangen, zorgen en posities deelden. Daardoor werd het in het project op geen enkel moment een `ik zei het toch'-strijd. Zo bouw je vertrouwen op."

14OD3492.jpg

5 - Benut elkaars kracht

"Je moet weten wat je wilt, en waar anderen goed in zijn. Zo is Heijmans sterk in het vermarkten van een project. En ook bij het omgevingsmanagement zit Heijmans als bouwer dicht op de bal. De activiteiten waarmee wij als gemeente zijn gestart, met kunst, cultuur en activiteiten op de
bouwlocatie, is door Heijmans uitgebouwd. Hierdoor was er gedurende het hele project reuring op de locatie. En de naam die we aan het begin met elkaar hebben geintroduceerd staat nog steeds. Dat is bijzonder in Rotterdam, waar de bevolking vaak de bijnaam bepaalt."

Meer informatie

Leon Wielaard

Vastgoedontwikkelaar bij Gemeente Rotterdam

* l.wielaard@rotterdam.nl
* @rotterdam
* Bekijk mijn profiel

Arjan Hofmann

Communicatiemanager

* ahofmann@heijmans.nl
* @arjan_hofmann
* Bekijk mijn profiel
* +31 (0)6 224 156 81

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp

Sluiten

Het beste van Heijmans

Ieder kwartaal onze meest spraakmakende tips, projectreportages en interviews in je mailbox!

Abonneer je
Voornaam _____________________
Achternaam _____________________
E-mailadres _____________________
Abonneer je

Meer Heijmans

Timmerhuis 15 jaar laten stralen
Vijf vragen aan

Mary Vos

Timmerhuis 15 jaar laten stralen
Lees verder
Het Timmerhuis in Rotterdam is in alle rust gebouwd
Nieuws

Timmerhuis: herinneringen van vier sleutelfiguren

10 december 2015
Bekijk dit bericht
Wonen en werken in een wolk van staal
Project

Timmerhuis

Wonen en werken in een wolk van staal
Bekijk dit project
Ontdek het Timmerhuis: van -3 tot +59 meter

Timmerhuis

Ontdek het Timmerhuis: van -3 tot +59 meter
Bekijk deze special