LICG waarschuwt voor foute puppy fokkers

woensdag 24 februari 2016 09:18 Binnenland

Dit is een origineel bericht van Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren

Het LICG lanceert een campagne om mensen te waarschuwen tegen malafide puppyhandelaren. Mensen moeten zich realiseren dat door het kopen van een pup van foute fokkers niet alleen de kans groot is dat ze zelf een zieke of slecht gesocialiseerde hond in huis halen, maar dat ze hiermee ook helpen deze akelige handel in stand te houden.

De malafide handel in puppy's is zeer lucratief. Geschat wordt dat jaarlijks tienduizenden puppy's in Nederland worden geimporteerd. Met prijzen die varieren tussen de Euro 400 en Euro 600 per pup spreek je al gauw over een handel waarin miljoenen worden verdiend. Er zijn nog steeds veel mensen die impulsief een pup kopen. Het is ook heel gemakkelijk. Op internet wemelt het immers van de aanbiedingen. Allerlei rassen en kruisingen, de een nog schattiger dan de ander. Natuurlijk zijn ze allemaal 'zorgvuldig gefokt', 'in huis opgegroeid' en krijgt men 'garantie'.

Regelmatig gaan achter dergelijke advertenties broodfokkers en malafide handelaren schuil. Pups worden in grote hoeveelheden uit het buitenland gehaald, waar ze vaak in fokschuren onder slechte omstandigheden opgroeien. Teefjes krijgen het ene nest na het andere, en over inteelt doet men niet moeilijk. Meestal kan men de pups zo komen ophalen. Eenmaal met zo'n schattige pup in de armen zijn mensen verkocht. Dat het niet helemaal in de haak lijkt ziet men niet, of het kan hen dan niets meer schelen. Ook zijn er mensen die de pup uit die situatie willen redden. Men beseft niet dat hiermee deze handel juist in stand gehouden wordt.

Helaas is het voor de consument moeilijk om het onderscheid te kunnen maken tussen fokkers die te goeder trouw zijn en de malafide fokkers. De campagne 'ontmasker de foute fokker' helpt daarbij. Met cartoons en animaties laat het LICG zien waar het mis kan gaan en op welke zaken een puppykoper moet letten. Deze worden via social media en online verkoopkanalen verspreid. Basis van de campagne is de puppychecklist van het LICG, een handig hulpmiddel voor iedereen die een pup wil kopen.

Het LICG wil bereiken dat mensen zorgvuldiger uitzoeken waar ze hun pup vandaan halen en dat ze bij twijfel verstandig genoeg zijn om niet met foute fokkers in zee te gaan.

*

*

*

*