Experimenteren met economie in de klas (Promotie) - Radboud Universiteit

Datum woensdag 24 februari 2016 Tijd vanaf 10:30
De `economische geletterdheid' van mensen is matig, zelfs als ze het schoolvak economie hebben gehad op de middelbare school. Roel Grol onderzocht in zijn proefschrift of de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs kan worden vergroot door economische klaslokaalexperimenten in te zetten. Dit zijn werkvormen waarbij leerlingen op een inductieve manier worden uitgedaagd om economische begrippen en verschijnselen te leren duiden.
Grol vond aanwijzingen dat deze werkvormen de kennis van economische concepten van de leerlingen kan vergroten. Aan de andere kant hadden de leerlingen die deelnamen aan deze experimenten niet aantoonbaar beter geleerd om een economische redenering op te zetten. Ook konden ze niet tot abstracties komen die zouden kunnen helpen bij de transfer van het geleerde naar andere contexten. Deze bevindingen zijn van belang voor het nadenken over de toekomstige inrichting van het economieonderwijs in Nederland.

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Managementwetenschappen

Promovendus de heer MSc. R.F. Grol

Promotor(es) Prof. dr. E.M. Sent

Copromotor(es) Dr. B. de Vries

Subtitel Investigating economic classroom experiments. How economic classroom experiments can support the economic literacy of students in secondary education

Biografie

Roel Grol (Wageningen, 1981) studeerde in 2004 cum laude af aan de lerarenopleidingen Algemene Economie en Bedrijfseconomie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hij rondde zijn Masteropleiding Internationale Economie aan de Radboud Universiteit (RU) af in februari 2007. Grol werkt als vakdidacticus economie op de HAN. Hij publiceerde diverse artikelen en boeken over economie en economiedidactiek. In 2005 ontving hij voor de bundel Leren Denken met Economie de LWEO Appels- en Perenprijs.