Grootscheepse modernisering meerboeien en palen haven Rotterdam


(29-02-2016)

Voor het Havenbedrijf Rotterdam ondersteunt ingenieursbureau Witteveen+Bos de contractbeheersing bij de modernisering van meerboeiverankeringen en trospalen in de `Waalhaven' en `Botlek'. De modernisering is onderdeel van een groter project van het Havenbedrijf, waarin het boeienarsenaal in
het HIC wordt vervangen of geuepgraded. Boeien worden daarbij vervangen door nieuwe boeien of door palen. Enkele ligplaatsen krijgen daarbij een capaciteitsvergroting (scheepslengte, hoeveelheid wachtplaatsen en overslagmogelijkheden).

Het doel van het deelproject in de Waalhaven en de Botlek is het creeren van veilige openbare ligplaatsen die onder andere boord-boord overslag faciliteren. Hiertoe dienen diverse ligplaatsconfiguraties in deze havens te worden vervangen of aangepast, waardoor zowel capaciteit als de
veiligheid van de afmeervoorzieningen toeneemt.

Het Havenbedrijf wil het bestaand havengebied verder moderniseren en zo intensief mogelijk gebruiken. Dat is ook noodzakelijk, want de Rotterdamse haven boekte in 2015 een overslagrecord door een groei van 4,9 % naar 466,4 miljoen ton. Deze toename komt voornamelijk door de overslag van ruwe
olie en olieproducten. Deze producten worden veelal aangeleverd door grotere schepen, die door de modernisering eenvoudig en veilig kunnen afmeren (in het Calandkanaal). Naast de ruwe olie en olieproducten hebben ook chemie en droge bulk (in de Botlek en Waalhaven) een belangrijke invloed op
de hoeveelheid overslag in de haven.

Menno Fousert (Havenconstructies) en Rob Rijnen (Systems Engineering en Contractbeheersing) van Witteveen+Bos waren al bij eerdere deelprojecten betrokken, waaronder de contractvorming en -beheersing van `Ligplaatsen Calandkanaal'. Daar vervulden zij respectievelijk de rollen van technisch
manager en toetscooerdinator/rechterhand van de contractmanager. De daar opgedane ervaringen en successen (technisch inhoudelijke deskundigheid en de geimplementeerde contractbeheersingsfilosofie) nemen zij mee naar het project in de Waalhaven en Botlek, zodat deze kennis op een efficiente
manier kan worden benut. De oplevering voor dit project is voorzien in december 2016.

+