Veelgestelde vragen Hulp bij het huishouden - gemeente Oldebroek


Lees de veelgestelde vragen over hulp bij het huishouden.

Wethouder Liesbeth Vos van de gemeente Oldebroek: "Het is een onzekere periode voor zowel de clienten als medewerkers. Daarom heeft het college besloten dat wie nu hulp bij het huishouden ontvangt van TSN, niet met lege handen staat. We zorgen ervoor dat de hulp door andere gecontracteerde
thuiszorgorganisaties wordt overgenomen. De organisaties RST Zorgverleners, ThuiszorgInHolland, Thuiszorg van Oranje en WZU Veluwe zijn bereid en in staat om de huidige TSN-klanten over te nemen. We dringen er bij de nieuwe aanbieders op aan om de huidige werknemers van TSN over te nemen. Ik
begrijp dat de ontwikkelingen binnen TSN vragen opleveren bij medewerkers en clienten. Onderstaand vindt u een aantal gestelde vragen met antwoorden."

Vragen met betrekking tot clienten

Ik ontvang nu Hulp bij het huishouden van een medewerker van TSN. Wat kan ik verwachten?

Van de bewindvoerders van TSN Thuiszorg weten we dat de rechtbank het faillissement van TSN halverwege maart uitspreekt. Wij hebben de toezegging gekregen dat TSN de hulp voortzet tot 25 april 2016. Tot die datum ontvangt u dus nog hulp via TSN. Nadat het faillissement van TSN is uitgesproken,
berichten wij u zo spoedig mogelijk van welke thuiszorgaanbieder u de Hulp bij het huishouden na 25 april krijgt. RST Zorgverleners, ThuiszorginHolland, Thuiszorg van Oranje en WZU Veluwe doen hun uiterste best om iedereen direct na 25 april 2016 te helpen.

Ik wil als klant graag wisselen van thuiszorgorganisatie. Kan dat?

Wisselen van thuiszorgorganisatie kan tot de faillissementsdatum van TSN. Op dit moment is nog niet duidelijk welke datum dat is. Als u wilt overstappen, raden we u aan om afspraken te maken bij een van de thuiszorgorganisaties waar de gemeente een contract mee heeft: RST Zorgverleners,
ThuiszorginHolland, Thuiszorg van Oranje en WZU Veluwe. Na de gemaakte afspraak met de thuiszorgaanbieder kunt u contact opnemen met de gemeente via 14 0525.

Waarom kan ik na de faillissementsdatum van TSN tijdelijk niet wisselen van thuiszorgorganisatie?

Het is de taak van de gemeente om de Hulp bij het huishouden te garanderen voor alle mensen die zelf niet in staat zijn om hun huishouden te regelen. Het is daarom van groot belang dat de gemeente de logistieke verdeling van de klanten over de gecontracteerde thuiszorgorganisaties goed regelt.
We gaan hierbij erg zorgvuldig te werk en stellen ons tot doel dat niemand door het faillissement van TSN buiten de boot valt. De eerste drie maanden - na faillissementsdatum - kunt u daarom tijdelijk niet overstappen. Deze termijn is ingesteld om een goede overgang te creeren voor de clienten
en een goede overgang met de nieuwe aanbieders kan worden geregeld. Na drie maanden staat het u vrij om toch voor een andere aanbieder te kiezen, als daar behoefte aan is.

Blijven medewerker en klant een vast koppel in de nieuwe situatie?

Er zijn helaas geen garanties te geven dat de klant en de huidige TSN-medewerker in de nieuwe situatie bij elkaar blijven. Na faillissement horen klanten van de gemeente van welke nieuwe aanbieder zij hulp bij het huishouden ontvangen na 25 april. De aanbieder neemt contact op om te bespreken
met de klant wat er nodig is. Medewerkers van TSN die graag willen blijven werken, adviseren we contact op te nemen met een van de gecontracteerde thuiszorgorganisaties voor een sollicitatiegesprek. Het is aan de aanbieders om een match tussen medewerker en klant te maken. Er zijn echter geen
garanties dat huidige medewerker en klant weer bij elkaar komen in de nieuwe situatie.

Vragen tot betrekking medewerkers

Ik ben werknemer bij TSN en wil graag blijven werken. Wat kan ik doen?
De gemeente heeft RST Zorgverleners, ThuiszorginHolland, Thuiszorg van Oranje en WZU Veluwe gevraagd om zo veel mogelijk personeel van TSN Thuiszorg in dienst te nemen. Het staat u vrij om met deze aanbieders contact op te nemen wat zij eventueel voor u kunnen betekenen. U kunt ook contact
opnemen met het UWV-werkbedrijf voor informatie.

Waar kan ik terecht als ik nog meer vragen heb?
Bij eventuele andere vragen kunt u terecht bij TSN via 0800 - 321 2131. U kunt ook contact opnemen met de gemeente via 14 0525 of gemeente@oldebroek.nl.