Project DOEN maakt inkoopplan renovatie Nijkerkerbrug openbaar

Project DOEN maakt inkoopplan renovatie Nijkerkerbrug openbaar

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 09 maart 2016- Laatste update: 09 maart 2016 09:42 uur

Afgelopen maandag is het inkoopplan voor de renovatie van de Nijkerkerbrug op Tenderned gepubliceerd. Dit is uniek, want normaal houdt Rijkswaterstaat zo'n inkoopplan voor zichzelf. Dit inkoopplan is anders dan anders tot stand gekomen en dus een reden voor een andere aanpak. Het Inkoopplan is opgesteld door het project DOEN.

Project Doen 1280x640

Project DOEN is een pilotproject dat het Opdrachtgeversforum in het voorjaar van 2013 heeft gelanceerd. Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, heeft het geadopteerd als Rijkswaterstaatproject. Project DOEN streeft naar betere samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de markt. Door kritisch te kijken naar de regelgeving en door overbodige regels te schrappen wil het projectteam markt een zo goed mogelijk product leveren. In dit geval gaat het om de renovatie van de Nijkerkerbrug. Het project is een samenwerking tussen Bouwend Nederland, NL Ingenieurs, MKB Infra, Vereniging van Nederlandse Constructeurs, Vereniging van Waterbouwers en Rijkswaterstaat.

Inkoopplan: we DOEN het samen

Het inkoopplan is via een aantal marktconsultaties tot stand gekomen. Marktpartijen konden tijdens deze sessies meedenken over het inkoopplan. De input van de deelnemers aan de marktsessies is gedurende een periode van enkele maanden samen met de brancheverenigingen omgezet in een inkoopplan. Aangezien dit inkoopplan gezamenlijk tot stand is gekomen, wordt dit ook gedeeld met de markt. De inhoud is ook anders dan van andere inkoopplannen. Niet alles is al helemaal ingevuld, het geeft vooral de filosofie en de aanpak weer.

Machiel Galesloot van het project Doen: "Van oudsher schrijft Rijkswaterstaat precies voor wat ze van de opdrachtnemer verwacht. Vanuit Project DOEN wilden we kijken of dat ook anders kon. Ons uitgangspunt is dat samenwerken met de markt in een zo vroeg mogelijk stadium minder frictie geeft in de uitvoeringsfase en een eindproduct oplevert waar iedereen blij mee is."

Inkoopplan gepubliceerd... en nu?

Begin april start de uitvraag voor de aanbesteding. Ook het aanbestedingstraject gaat op een unieke manier, waarbij samenwerking het belangrijkste element is en blijft. Hoe het aanbestedingstraject wordt ingevuld, is grotendeels al te lezen in het inkoopplan. Zo is prijs geen criterium voor selectie en gaat de klant met de gegadigden om tafel om mee te beoordelen.

Marktvisie

Project DOEN past goed bij de marktvisie die afgelopen jaar door Rijkswaterstaat, brancheorganisaties en marktpartijen gezamenlijk is ontwikkeld en begin van dit jaar is gepresenteerd. Het doel van de marktvisie is om de samenwerking tussen Rijkswaterstaat, andere (publieke) opdrachtgevers en de markt vorm te geven voor de toekomst. Goede samenwerking is immers in het belang van alle betrokkenen, omdat het gemeenschappelijke doel - het gezamenlijk realiseren van een geslaagd project - centraal staat.