Eeuwenoude lesnota's geven unieke kijk op universitair onderwijs in de Nieuwe Tijd

15 MAART 16. De KU Leuven, de UCL en de Koninklijke Bibliotheek (KBR) digitaliseerden duizenden pagina's aan lesnota's uit de periode 1425-1797. Deze nota's geven een unieke kijk op de lespraktijk aan de universiteit van Leuven in de late Middeleeuwen en Nieuwe Tijd. Het project maakt de nota's toegankelijk voor onderzoekers wereldwijd.

De universiteit van Leuven bekleedde een belangrijke plaats in het intellectuele Europa van de late Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd. De lesnota's van toen geven dan ook een goed beeld van de steeds veranderende wetenschappelijke inzichten, van Aristoteles over Thomas van Aquino tot Rene Descartes. Wie de lesnota's uit deze periode leest, ziet vanop de eerste rij hoe nieuwe inzichten stelselmatig ingang vinden in het Europese denken.

Zo zal bijvoorbeeld de theorie van Descartes een stevige stempel drukken op de ideologische, wetenschappelijke en theologische denkbeelden van de 17^de eeuw. De collegedictaten getuigen dat sommige professoren nog lang vasthielden aan de vroegere, Aristotelische logica, waar anderen al snel de nieuwe filosofie overnamen. In de 18^de eeuw was er dan weer de verschuiving naar de wetenschappelijke praktijk zoals we deze vandaag kennen. Vooral in de fysica werd de reproduceerbaarheid van experimenten steeds belangrijker. Ook deze evolutie laat zich lezen in de nota's van de studenten van toen.

Verder getuigen de collegedictaten van een verrassende docentenmobiliteit in het Europa van de Nieuwe Tijd. De aanwezigheid van vele docenten in Leuven ging verloren, maar komt nu weer boven water in de nota's van hun studenten. Onderzoekers vinden in de nota's ook de ideeen en theorieen terug die de docenten meebrachten uit hun thuisland.

Het digitaliseringsproject Magister Dixit is een unieke samenwerking tussen de KU Leuven, de UCL en de KBR. De collegedictaten die aan deze drie instellingen bewaard worden, komen voor het eerst samen in een digitaal portaal: www.kuleuven.be/lectio. De digitalisering laat verder onderzoek in een ruimer Europees kader toe.

De collegedictaten leunen inhoudelijk nauw aan bij het archief van de `Oude Universiteit'. Dit is de Leuvense universiteit van bij haar stichting in 1425 tot in 1797, wanneer zij door het Franse bewind werd gesloten. Het archief kreeg in 2013 het statuut van UNESCO World Documentary Heritage.

Meer informatie over dit project vindt u hier. Enkele foto's van de collegedictaten vindt u hier.