Kamer stemt over moties Onderwijs2032

Leraren moeten meer te zeggen krijgen over een nieuw curriculum, vindt de Tweede Kamer. Tijdens het debat vorige week bleek de Kamer kritisch over Onderwijs2032 waar de onderzoeksgroep van Paul Schnabel tot nu toe mee bezig is geweest. Veel moties werden ingediend, daarover werd gisteren gestemd.

Al tijdens het debat hielden de partijen D66 en CDA hun motie aan, op verzoek van staatssecretaris Sander Dekker, waarin zij pleiten voor een `maximale' betrokkenheid van leraren bij de ontwikkeling van Onderwijs2032. Dekker zei tijdens het debat dat hij nog geen volmondig `ja' kon zeggen op deze motie doordat er nog onzekerheden waren. `Wel heb ik de Kamer goed gehoord en kom ik terug met een brief hoe het anders kan.'

Leerlingen

De Kamer vindt ook dat leerlingen erbij betrokken moeten worden. De motie van de VVD die vraagt om een klankbordgroep van leerlingen in te stellen werd aangenomen. De leerlingen moeten op voorstellen van het Ontwerpteam2032, dat het advies van Schabel verder uitwerkt, kunnen reflecteren.

De regering moet er ook voor zorgen dat leraren, schoolleiders, leerlingen en ouders samen de discussie aangaan over de invulling van het onderwijs op hun school. De keuzes moeten in het schoolplan worden beschreven, zo staat in deze motie, ingediend door PvdA-Kamerlid Loes Ypma.

Gisteren werd ook gestemd over moties die tijdens het debat 'financien in het onderwijs' werden ingediend. Zo nam de Kamer de motie aan van Michel Rog (CDA) waarin hij de regering vraagt er bij de sociale partners op aan te dringen om de bovenwettelijke WW-uitkering te reduceren. De motie van de SP om het geld dat schoolbesturen kregen door het onderwijsakkoord en het herfstakkoord niet op te potten, maar daadwerkelijk in de klas te besteden haalde het niet.