Kinderen krijgen weinig les over seksualiteit

Kinderen van 9-12 jaar zijn veel bezig met onderwerpen als verliefdheid, relaties en puberteit, maar geven aan er geen les over te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Rutgers, kenniscentrum seksualiteit, in samenwerking met het NOS Jeugdjournaal. Slechts 25 procent geeft aan les te krijgen over seksuele grenzen en slechts 27 procent over seksuele diversiteit.

Het is voor het eerst dat kinderen van 9-12 jaar zelf zijn bevraagd over onderwerpen rond seksualiteit. De resultaten zijn gepubliceerd in de `Week van de Lentekriebels' (14 t/m 18 maart), een landelijke projectweek van Rutgers en GGD'en waarin basisscholen relationele en seksuele vorming geven. Aan het onderzoek werkten 1.000 kinderen en hun ouders mee. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen interesse hebben in onderwerpen als verliefdheid (73 procent), voortplanting (50 procent), verschillen tussen jongens en meisjes (49 procent) en veranderingen in de puberteit (52 procent). Van de kinderen is 57 procent wel eens verliefd geweest en heeft 44 procent wel eens verkering gehad.

Ouders of school

Kinderen (50 procent) praten het liefst met hun ouders over deze onderwerpen. Op de tweede plaats komt de school (24 procent). Van de kinderen zegt 59 procent met hun ouders te praten over seksuele grenzen, 25 procent heeft er op school les over gehad en 31 procent praat er met niemand over. Over verliefdheid op hetzelfde geslacht praat 57 procent van de kinderen met hun ouders, heeft 27 procent er les over gehad op school en praat 28 procent er met niemand over.

Rutgers concludeert dat er nog teveel kinderen zijn die niet over verliefdheid, relaties en puberteit praten. Ton Coenen, directeur van Rutgers, vindt dat zorgwekkend: "Als ouders er niet met hun kinderen over praten, blijft de school de belangrijkste plek. Wij roepen scholen en ouders op om hier samen mee aan de slag te gaan. Scholen kunnen ouders ondersteunen bij de seksuele opvoeding door bijvoorbeeld ouderavonden te organiseren. Dit onderzoek bevestigt de noodzaak." In Nederland is seksualiteit en seksuele diversiteit sinds 2012 opgenomen in de kerndoelen voor het basisonderwijs. Scholen zijn vrij om hier zelf invulling aan te geven.