Zittenblijven daalt verder

Het zittenblijven op de basisschool is verder gedaald. Bleef in 2011 bijna een op vijf kinderen uit groep acht een of meerdere keren zitten, nu is dat een op de zeven. Dat blijkt uit onderzoek van het Onderwijsblad.

Het zittenblijven daalt al jaren, maar maakte de afgelopen twee jaar weer een flinke sprong. In 2011 had 17,9 procent van alle achtstegroepers vertraging opgelopen. In 2015 is dat volgens de voorlopige leerlingtelling van DUO gedaald naar 14,4 procent. Het zittenblijven gebeurt het meeste in groep drie. Wel zijn er grote verschillen tussen groepen leerlingen en regio's.

Grafiek 1: Het aantal zittenblijvers daalt elk jaar:

Zo blijven achterstandsleerlingen veel vaker zitten dan kinderen van ouders met een hoger opleidingsniveau. Bij die laatste groep is dat maar 12,8 procent, terwijl achterstandsleerlingen meer dan twee keer zo vaak (29,1 procent) blijven zitten. Scholen met veel achterstandskinderen beschouwen dat vaak niet als zittenblijven, maar noodzakelijke extra onderwijstijd om achterstanden weg te werken.

Grafiek 2: Kinderen van laagopgeleide en zeer laagopgeleide ouders (gewicht 1,2) doen meer dan twee keer zo vaak een klas over.

Ook zijn er verschillen per regio. In de grote steden blijven leerlingen bovengemiddeld vaak zitten, met Rotterdam als koploper (18,1 procent). Friesland scoort met 12,3 procent zittenblijvers het laagst, terwijl Limburg met 16,8 procent het hoogste percentage zittenblijvers kent.

Grafiek 3: Er zijn per regio verschillen in het percentage zittenblijvers. In de grote steden blijven leerlingen bovengemiddeld vaak zitten.

Ook zijn er verschillen tussen soorten scholen: op islamitische scholen (met veel achterstandskinderen) en antropsofische zijn relatief veel zittenblijvers. Op algemeen-bijzondere, protestantse en reformatorische juist relatief weinig.

Grafiek 4: Er zijn verschillen in het zittenblijven tussen de soorten scholen. Zo blijven er op vrije en islamitische scholen vaker leerlingen zitten.

Het ministerie van Onderwijs wil het zittenblijven verder indammen met `bewustwording' en het 'verbreden van het handelingsrepertoire' omdat het een bot instrument is. Er komt een besliswijzer om vooral leraren in groep drie te helpen bij de keuze over een extra jaar. Over de (on)mogelijkheden daarvan wordt op het congres: Het jonge kind op het juiste spoor gepraat.

Het hele verhaal uit het Onderwijsblad over zittenblijven kunt u hieronder lezen of als PDF-document downloaden.