Bezoek aan balies Stadskantoor vanaf 1 april volledig op afspraak


Geschreven op: 14 maart 2016

Vanaf 1 april worden wachttijden bij de balies op het stadskantoor tot een minimum beperkt. Dat is het gevolg van een nieuwe werkwijze om vanaf dan volledig op afspraak te werken. Momenteel maakt circa 65% van de balie-bezoekers vooraf een afspraak. Naast het verdwijnen van de wachttijden,
heeft klanttevredenheidsonderzoek uitgewezen dat bezoekers aan het stadskantoor het werken op afspraak waarderen en daardoor meer tevreden zijn over de dienstverlening.

Afspraken in het stadskantoor kunnen gemaakt worden op maandag, dinsdag en vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur. Op woensdag en donderdag is dat mogelijk van 9.00 tot 20.00 uur. De huidige vrije inloop op werkdagen tussen 09.00 en 12.00 uur vervalt hiermee. Ondanks maximale bezetting van de
balies, liepen de wachttijden soms op tot meer dan een uur. Door vooraf afspraken te maken - online of telefonisch via 14076 - kunnen de baliemedewerkers de afspraken ook goed voorbereiden. Daardoor kunnen ook de afspraken zelf sneller verlopen.

Miriam Haagh: "Door volledig te werken op afspraak en ook op woensdag- en donderdagavond, komen we tegemoet aan de wensen van onze inwoners. Zij bepalen zelf op welk moment een afspraak maken het handigst is. Lange wachttijden zijn daarmee voorbij en iedereen wordt sneller en beter geholpen.
Het volledig werken op afspraak gebeurt al naar tevredenheid in andere steden. Ook in Breda verwacht ik dat dat deze nieuwe manier van werken snel ingeburgerd is."

Afhalen zonder afspraak

Voor het afhalen van een paspoort, ID-kaart of rijbewijs hoeft geen afspraak gemaakt te worden. Afhalen kan gedurende de openingstijden van de balies van het stadskantoor. Inwoners van Breda kunnen hun paspoort of ID-kaart ook thuis of op het werk laten bezorgen.

Top Dienstverlening

In het Bestuursakkoord 2015-2018 `Focus op verandering' gaat het college uit van een dienstverlenende houding met top dienstverlening als motto. Deze maatregel draagt daaraan bij, naast ruimere openingstijden, SMS service wanneer aangevraagde documenten klaarliggen en de mogelijkheid
documenten thuis te laten bezorgen.

Om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen wordt in de eerste maanden na invoering in de planning aan de balies rekening gehouden met klanten die zonder afspraak binnenkomen om ook hen te helpen. Structureel is altijd de intentie om klanten die zonder afspraak binnenkomen ook zo snel
mogelijk te helpen.

Plaats:
Breda
Teteringen
Bavel
Ulvenhout
Prinsenbeek
Publicatiedatum:
14 maart 2016