Jongeren vieren Palmzondag 2016 (Wereldjongerendag)


Jongeren vieren Palmzondag 2016 (Wereldjongerendag) 25-3-2016


(Foto: P. van Mulken)

`Barmhartige liefde laten blijken in je woorden en daden'

Op zondag 20 maart vierden ongeveer 100 jongeren uit het bisdom Rotterdam en het bisdom Breda samen Palmzondag in de kerk van de Parochie De Emmausgangers in Rotterdam. De dag, die in het teken stond van de Wereldjongerendagen, begon met een eucharistieviering, waarin Mgr. Van den Hende
celebrant was. "Op Palmzondag en in de Goede Week komt het aan op vertrouwen en geloof in de liefde van de Heer," preekte de bisschop.

Eucharistieviering
"We gedenken ieder jaar het lijden en sterven van onze Heer. We lezen vandaag in het evangelie over de lijdensweg van Jezus en zijn kruisdood. Hij heeft in woord en daad alleen maar goed gedaan. Hij is het gezicht van de barmhartigheid van de Vader. En uitgerekend Hij wordt als misdadiger aan
het kruis geslagen en Hij wordt bespuwd en bespot en belachelijk gemaakt. Maar er is ook iemand aan het kruis die zegt: `Denk aan mij als U in uw Koninkrijk bent' (Lucas 23, 42). Je kunt dus kiezen om met haat en hoon en het geweld mee te gaan, maar je kunt ook kiezen voor een andere houding
als leerling van Jezus en zeggen tegen de Heer: Denk aan ons die gezondigd hebben en die te maken hebben met geweld, hou ons vast als mensen elkaar over de kling jagen alsof een mensenleven niet belangrijk zou zijn."

"Vandaag mogen we vasthouden aan het geloof dat Jezus Christus op zijn weg door lijden en dood heen ons zijn vrede wil geven, dat lijden en dood nooit het laatste woord hebben, en dat het kwaad dat mensen elkaar aandoen nooit meer zal winnen. We mogen opnieuw leren deze week om het gevoel van
gelovig vertrouwen de voorrang te geven, ons paasgeloof. Natuurlijk bestaat onze angst, die lees je ook in de ogen van vluchtelingen. Maar daarnaast door angst en tranen heen kunnen we zeggen: in Christus heeft God de weg geopend naar nieuw leven voor ons allemaal. Verbonden met Jezus, de
gekruisigde en verrezen Heer, mogen we bidden voor mensen in nood, meeleven en met hen optrekken in liefde, solidariteit en broederschap. Moge het begin van de Goede Week ons helpen om bij lijden en sterven stil te staan en om aan geloof te winnen alsook aan vertrouwen en commitment voor het
Rijk van God."

WJD-reis: Weg van barmhartigheid
Na de eucharistieviering was er een korte quiz over de WJD en werd informatie gegeven over de reis vanuit de bisdommen Rotterdam en Breda naar Polen. Er zijn inmiddels 101 inschrijvingen voor deze reis en nog een aantal plekken over. Voor jongeren die niet mee kunnen naar de WJD wordt een
thuisblijversweekend georganiseerd. De organisatie nodigde de jongeren die zich nog niet inschreven nogmaals enthousiast uit. Ook werd het filmpje getoond van mediapriester Roderick Vonhoegen. Hij nodigt jongeren in samenwerking met Jong Katholiek uit om te gaan vloggen tijdens de WJD
(info@jongkatholiek.nl).

Boodschap paus Franciscus
Na de maaltijd gaf bisschop Van den Hende een catechese aan de hand van de boodschap van de paus aan de jongeren bij gelegenheid van de Wereldjongerendagen 2016. De bisschop ging in op het thema barmhartigheid, Jezus die het gelaat is van de barmhartigheid van de Vader, de parabel van de
verloren zoon en de werken van barmhartigheid. Mgr. Van den Hende: "De paus zegt dat we niet moeten afwachten, in de trant van: ik wil eerst barmhartigheid zien en zal dan zelf in beweging komen. Je mag als christen in Jezus' Naam de moed hebben om eerst zelf over de brug te komen: Zalig de
barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. In de woorden van paus Franciscus spoorde de bisschop de jongeren aan om de vlam van de barmhartige liefde in hun eigen leven in woorden en daden te laten blijken en te verspreiden.

"Een jaar van barmhartigheid is een belangrijke uitnodiging om je eigen leven nog meer met het evangelie te verbinden. Dat moeten we samen doen als Kerk en daarbij ook kritisch naar onszelf kijken. Want, waar iemand van ons Jezus opnieuw ontdekt en de barmhartigheid leert uitdragen, is dat een
aanwinst voor de Kerk als geheel. De gemeenschap van de Kerk neemt in kracht toe, omdat ze juist ook in het dagelijks leven van afzonderlijke leden de liefde van Christus verkondigt in woord en daad. [..] Barmhartigheid ontvangen en geven. Dat hoopt de paus met ons te oefenen," aldus de
bisschop.

Gevangenen bezoeken en begeleiden
De jongeren konden vervolgens kiezen uit verschillende werkwinkels die allemaal een aspect van barmhartigheid uitwerkten. De werkwinkels waren inhoudelijk, creatief, muzikaal en diaconaal. De bisschop leidde een werkwinkel over heiligen die Gods barmhartigheid hoog in hun vaandel hadden:
heiligen die hun leven hebben gegeven in werken van barmhartigheid en heiligen die als biechtvader zonden hebben vergeven in Jezus' Naam in het sacrament van boete en verzoening.

In een andere werkwinkel over stichting Exodus sprak een vrijwilliger van deze organisatie over het bezoeken van gevangenen en de begeleiding van ex-gedetineerden en hun gezinnen. Hij vertelde dat er jaarlijks ongeveer 30.000 mensen in de gevangenis komen. Soms voor een korte periode, soms
voor een lange tijd. "Veel mensen die de gevangenis verlaten, komen er later weer opnieuw terecht," vertelde hij. "`Hoe kan dat nou?' vroegen de geestelijke verzorgers zich af. Uit die vraag is Exodus ontstaan. Als mensen uit de gevangenis komen, maken ze vaak weer van alles mee, of ze krijgen
geen tweede kans, omdat mensen in hun omgeving denken: eigen schuld, dikke bult. Maar mensen hebben recht op een nieuwe kans." Met 1800 vrijwilligers en 11 huizen richt Exodus zich op het voorkomen van recidive. In de huizen wonen mensen die hun leven opnieuw op de rails willen krijgen.

De jongeren schreven een kaart voor een bewoner van een van de huizen in Den Haag, Leiden en Rotterdam: "Kies een kaart en steek ze een hart onder de riem. Het is een werk van barmhartigheid om iemand een kaart te sturen, omdat je aan hem of haar denkt en zijn of haar situatie." De kaarten
werden aan het eind van de dag meegenomen en worden via Exodus bezorgd in de huizen.

Aanbidding en het sacrament van barmhartigheid
De bisschop nodigde uit om aan het einde van de dag, na de werkwinkels, het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. Tijdens de eucharistische aanbidding in de kerk waren meerdere priesters beschikbaar voor het sacrament van de biecht. Veel jongeren naderden tot dit sacrament van
barmhartigheid.

* Download de boodschap van paus Franciscus
"Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden" (Matteues 5,7)

(Foto's: P. van Mulken)