Leolux winnaar 2016 in Designmeubelenbranche


Nationale Business Succes Award 2016: iedere zondag op RTL7 om 13:55 uur

ROTTERDAM, 20160329 -- Leolux is door het Nationale Business Succes Award Instituut uitgeroepen tot branchewinnaar 2016 in de Designmeubelenbranche. Zij heeft zich volgens de Nominatiecommissie ontwikkeld tot een toonaangevende onderneming, met een zeer sterke positionering. ‘Leolux weet haar uitgebreide kennis van designmeubelen uitstekend te combineren met een servicegerichte aanpak, waardoor zij zeer hoog scoort op klanttevredenheid.’

De wereld van Leolux is een bijzondere wereld. Met inspirerende meubelen, ontworpen door internationale designers. Soms eigenwijs, royaal of gestileerd, maar altijd comfortabel en hoogwaardig. Op bestelling gemaakt, door vakmensen in Venlo. De Leolux-collectie is een bron van inspiratie voor iedereen die karakterloze seriemeubelen geen optie vindt. Een Leolux-bank wordt specifiek voor klanten geproduceerd met hoogwaardige materialen, voor jarenlang gebruiksgenot.

De Nominatiecommissie van het Nationale Business Succes Award Instituut ziet in Leolux een stabiele, vooruitstrevende organisatie die naar verwachting in de toekomst nog veel successen gaat behalen. ‘Innovatie is het sleutelwoord bij Leolux, want zij is continu doende haar producten te verbeteren en zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen van de klant. Op dit moment ontwikkelt Leolux online configuratietools waarmee deze wereld aan mogelijkheden gewoon bij de consument in de huiskamer beschikbaar komt.

Klantspecifieke productie
In 1934 werd in Venlo een kleine meubelfabriek opgericht, de voorloper van het huidige Leolux. Exporteren deed het familiebedrijf, dankzij de gunstige grensligging, altijd al, maar de internationale doorbraak kwam in de jaren tachtig. De tweede generatie eigenaren zocht de samenwerking met jonge freelance designers uit binnen- en buitenland en Leolux begon zich steeds meer internationaal te profileren. De onderneming groeide daarna snel uit tot een van de grotere designmakers in Europa. Tegenwoordig, weer een generatie verder, werkt Leolux met innovatieve middelen voor een wereldmarkt, nog steeds vanuit Venlo, centraal ten opzichte van haar kernmarkten. Vlak bij België, vlak bij Duitsland.

Leolux produceert uitsluitend op bestelling. Het is de consument die de keuze maakt; de – veelal leren – bekleding, de kleuren en speciale opties zoals de verstelbaarheid of de stevigheid van het schuim. ‘De mogelijkheden zijn eindeloos, dus men hoeft nooit bang te zijn dezelfde bank of stoel te hebben als de buren. Met die klantspecifieke order gaan ze aan de slag en dan bouwen ze zo’n heel persoonlijk meubel binnen 6 à 8 weken. In totaal zo’n 1.500 ‘zitplaatsen’ per week, met 350 medewerkers’, stelt Robert Zwaan, hoofd van de dagelijkse Nominatiecommissie.

Leolux levert enkel aan door haar geselecteerde retailers. Bij die selectie wordt met name gelet op productaanbod, service en klantbetrokkenheid. Er zijn 130 retailers in Nederland, zo’n 1.000 in de gehele wereld. De grootste afzetmarkt is Nederland. Men maakt alles op bestelling, er wordt geen voorraad opgebouwd. De consument heeft talloze opties bij ieder meubelstuk, eigenlijk is alles custom built. Toch is de levertijd maar 6 tot 8 weken.

‘Een mooi familiebedrijf en een indrukwekkende kwaliteitsproducent van Nederlandse bodem, met internationale faam. Gedrevenheid, passie, innovatievermogen, durf en visie, plus een sterke focus op de klant maken van Leolux een topper. In de designmeubelen de terechte branchewinnaar!’, aldus de Nominatiecommissie.

Meer informatie: www.leolux.nl

Over het Nationale Business Succes Award Instituut
Het Nationale Business Succes Award Instituut nomineert sinds 2011 jaarlijks de beste bedrijven van Nederland in specifieke branches op basis van strenge selectiecriteria. Een Succes Award wordt op basis van onderzoek toegekend aan ondernemingen die excellente resultaten hebben bereikt in hun branche en een lichtend voorbeeld zijn van succesvol ondernemen. De Nationale Business Succes Award is de eerste en de enige jaarlijkse ondernemersprijs van Nederland, met een eigen televisieprogramma en een hoofdprijs van 100.000 euro.

De missie van het Nationale Business Succes Award Instituut is tweeledig: het delen van actuele innovaties en kennis over de succesfactoren van ondernemingen in Nederland via (crossmediale) aandacht, en het versterken van het succes, de merkbekendheid en de company pride van de genomineerde ondernemingen via deze ondernemersprijs en het platform van de Nationale Business Succes Award.

De huidige editie van Nationale Business Succes Award (2016), inclusief het aanverwante tv-programma De Succesfactor, is gestart in januari en wekelijks tot einde 2016 te volgen op RTL 7, zondags om 13:55 uur.