Stemknop bij de natuurkundelessen

Een stemknop zoals bij het televisieprogramma The Voice of Holland, maar dan om de natuurkundeles te beoordelen. Arjan van der Meij, natuurkundedocent op het Haagse christelijk Lyceum de Populier, gaat het binnenkort doen na zijn lessen.

Vertel, waarom?

"Vorig jaar had ik een leuke les met een havo 4-klas. Een leerling zei daarna: `deze les had swag'. Ik vroeg gelijk: wat is dat, swag? Het was straattaal voor iets wat leuk of goed was. Als natuurkundedocent wil ik alles meten dus ik bedacht dat er een ontwerp moest komen waardoor je gelijk na de les ziet of het interessant was."

Dat werd de stemknop?

"Ja, leerlingen mochten op een A4'tje het ontwerp bedenken. Het beste idee ging ik maken en daar ben ik nu al een tijd samen met de onderwijsassistent mee bezig. Het is namelijk een groot ding geworden met lampen boven elkaar en twee stemknoppen op een kastje. Als leerlingen op een van de knoppen drukken, gaan de lichten flikkeren. Hij komt in het lokaal te hangen, als het af is. Over drie weken ongeveer."

Hoe werkt het precies?

"Er zit een groene stemknop op (swag) en een rode knop op (niet swag). Alle leerlingen mogen stemmen na de les. Bevalt de les, dan zal de meter met lampen uitslaan naar een groen zwaailicht met een vrolijk muziekje. Mocht het minder bevallen, dan brandt het rode zwaailicht met een treurig melodietje. Oja, en een leerling bedacht er nog een brievenbus bij. Dan kunnen ze op een blaadje schrijven wat beter kan of wat juist goed was."

Dat lijkt mij spannend. Zo'n keihard oordeel.

"Ja, meer leraren zeggen dat. Maar ik ben niet bang, want als het echt niet goed ging had ik dat al lang moeten weten. Het is meer dat je op een vrolijke, lichte manier aan iets `zwaars', zoals feedback doet. Ik werk al twintig jaar in het onderwijs, maar ook ik word ouder en heb blinde vlekken. Je kunt elke dag beter worden. Bovendien kun je de volgende les gelijk iets veranderen."

Kan dat nu nog niet dan?

"Onze school vindt de stem van de leerling belangrijk, maar wij doen een keer in het jaar enquetes. Dan hoor je eigenlijk pas achteraf hoe het ging. Leerlingen hoeven niet alles leuk te vinden, maar als ze het goed aangeven, kan je er best een gesprek over hebben."

Raad je iedereen zo'n stemknop aan?

"Nee hoor. Voor beginnende docenten is het misschien niet zo'n goed idee. Die jaag je ermee weg. En het is heel veel werk om te maken. Ik ga de patenten niet uitgeven."